*

Satu Hassin politiikkablogi Ajatuksia ja havaintoja politiikasta

Kaikki blogit puheenaiheesta Tekes

Muistokirjoitus: Innovaatiorahoituskeskus Tekes 1983-2017

Tekes perustettiin 1983 vauhdittamaan Suomen kehitystä teknologiamaaksi. Teknologian ja Innovaatioiden kehityskeskus, nykyisin Innovaatiorahoituskeskus Tekes ehti 34 vuoden ikäiseksi ennen kuin se hallituksen päätöksellä päätettiin lakkauttaa. Tilalle perustettiin Tekesistä ja Finprosta koostuva osakeyhtiön ja viraston  muodostama hybridi Business Finland. Jos hakee syytä tähän muutokseen, jää käteen vain se oletus, että hybridi olisi tehokkaampi kuin kaksi oman selkeän toiminta-ajatuksen omaavaa yhteistyötä tekevää organisaatiota.

Tekes ei ymmärrä omaa kriteeriään

Tekes on rahoittanut 460 miljoonalla eurolla Nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmaa. Kriteeri 8 on kuvassa. Kuitenkin mukana ovat olleet mm. soitonopetusohjelman laatinut Yousician ja pelejä laatinut Supercell. Pelit ja opetusohjelmat ovat sisältötuotteita siinä missä kirjat, sävellykset  ja elokuvatkin. Ne eivät ole tutkimusta ja kehitystä eivätkä voi tulla innovaatioiksi. Nuo yritykset  eivät siis täytä kriteeriä 8. 

Ministerit unohtivat Finnveran ja innovaatiojärjestelmän puutteet.

Hesarin kolumnissa 27.10. ministerit Lintilä ja Mykkänen perustelivat Tekesin ja Finpron yhdistämistä uudeksi Business Finlandiksi suomalaisen myynnin ja markkinoinnin heikkoudella. Kuulemma häviämme tässä kansainvälisille kilpailijoille.

Onko hallituksen usko biotalouteen ja cleantechiin suhteettoman suuri?

Pelaako hallitus uhkapeliä panostaessaan ja uskoessaan niin vahvasti biotalouteen ja cleantechiin? Hallituksen toimintaohjelman ja kärkihankkeiden puolivälitarkastelun tulokset eivät itseäni oikein vakuuta. Veikataanko varmasti oikeaa hevosta vai voivatko kasvun avaimet löytyä muualta? Riskienhallinnan ja -hajautuksen kannalta näen tässä Suomen kasvun kannalta merkittäviä ongelmia.

Hallituksen toimintaohjelman ja kärkihankkeiden puolivälitarkastelu

Ihana Elina & nyt riitti yritystuet?

Elina Lepomäki – kirjoitat ensi vuoden budjettia käsittelevässä blogissasi ”Budjettiriihi ilman päätöksiä” aivan aiheellisesti tarpeesta poistaa kaikki yritystuet. Se on hyvä se. Kuitenkin asian tiimoilta herää kysymyksiä. Allekirjoittanut on monen suomalaisen tavoin oppinut olemaan liikoja luottamatta kenenkään 18-vuotiaasta asti (valta)puolueessa olleen tekemisiin. Kyse on motivaatiostasi kyseisessä asiassa, sen alkulähteistä.

 

Tekesin ongelmallinen strategiaprosessi 2

Tekes ei edelleenkään ole ymmärtänyt ongelmiaan ja rämpii samassa suossa kuin 7  vuotta sitten: 

Tekesin ongelmallinen strategiaprosessi 

31.5.2010 Lauri Gröhn 

Sisällön kehittäminen ei voi onnistua, koska koko touhussa on useita systeemisiä virheitä:

Armotonta menoa innovaatiopolitiikassa.

Hallituksen puolivälitarkastelun tuloksena hallitus ilmoittaa TEM:n sivuilla, että

..” Lisäksi Suomen Akatemiaa ja Tekesiä varaudutaan pääomittamaan kumpaakin 60 miljoonalla eurolla.Tekesin pääomittamisella tuetaan yritysten, tutkimuslaitosten ja valtion yhteishankkeita, eli niin sanottuja kasvun moottoreita. Niillä tavoitellaan uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja 3–5 vuoden aikajänteellä..”

Tekes kaatopaikkana

FinPro siirretään Tekesin alaisuuteen. Muistuu mieleen asia, jota ministeri Lintilä tuskin muistaa: 

Vuoden 1984 alussa Tekesiin siirrettiin teollisuussihteeritoiminta, jota siihen asti oli hoitanut VTT. Eri maissa toimivien teollisuussihteerien tehtävä oli hankkia asemapaikoiltaan tietoa, jota suomalainen teollisuus voisi hyödyntää. Ulkomaanverkostossa oli laajimmillaan 17 toimipistettä. 

Perusteluna teollisuussihteeritoiminnan lakkauttamiselle aikoinaan  oli, että yritykset pystyvät jo itse hankkimaan tietonsa.

Miksi yrityksiä pitää tukea?

Vihreät julkisti eilen Vihreä yritystukiremontti -linjapaperin, jota olin itsekin mukana kirjoittamassa Vihreiden Yrittäjien puheenjohtajan ominaisuudessa. Esittämämme viiden kohdan ohjelman tavoitteena on parantaa yritystukien osumatarkuutta ja vaikuttavuutta ja luoda paremmat edellytykset pk-yritysten kasvulle ja menestykselle.

Teoria case Chempolisista ja biotalouden kärkihanke

Eilisen blogini kommenteissa minut haastettiin esittämään teoriani siitä, kuinka Chempolisin järjestelyt on tehty ja mistä syystä. Mielestäni järjestelyjen perustelut eivät kestä analyyttistä tarkastelua ilman, että taustalla on jotain muuta kuin nyt näemme. Toisaalta suurin osa jää salassapitositoumuksien, liikesalaisuuksien ja mahdollisten dokumentoimattomien keskustelujen verhon taakse.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä