*

Satu Hassin politiikkablogi Ajatuksia ja havaintoja politiikasta

Kaikki blogit puheenaiheesta Päästöt

Sademetsät edistävät nykyään ilmastonmuutosta

Uuden tutkimuksen mukaan sademetsät eivät enää hillitse ilmastonmuutosta. Ne kiihdyttävät sitä. Tästä uutisoi Yle. Mitä tästä pitäisi ajatella?

 

Sähköautotolppa joka nurkkaan

Suomessa on vähän sähköautoja. Miksi. Pitkät välimatkat, kylmä keli, vähän lautauspistokkeita, Mutta mikään näistä ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Paitsi ehkä kylmä keli. Usein myös keliolosuhteiden takia autoilu on Helsingissäkin houkutteleva vaihtoehto.

tulitikut

Kommentoin Arin kirjoitusta dioksiinista, tässä vähän lisää.
Tulitikut.
Ruotsalaiset on fiksua porukkaa mutta tulitikut he olisivat saaneet jättää keksimättä.
Tulen tekeminen on liian helppoa, kiistämätön tosiasia on se että poltettiin mitä hyvänsä aina tulee päästöjä.
Kun ihmiset asuivat luolissa lämmön takia tuli oli hyvä ja välttämätön mutta nykyaikana  energian/lämmön tekeminen polttamalla on jo sitten toinen asia.
Asiaa pitää tarkastella laajemmin.

Tanska teki sen mitä Suomi ei

Muutamia päiviä sitten Helsingin Sanomat uutisoi, että Tanskan hallitus on perunut uuden tuulipuiston suunnitelmat. Uutisessa myös todettiin Tanskan energiaministerin sanoneen, että tuulivoimalla tuotettu sähkö ei ole kohtuuhintaista kuluttajille. Voidaan aidosti kysyä vähintäänkin kahta asiaa: miksi Tanskalla meni näin kauan tosiasioiden tunnustamiseen ja miksi Suomi ei vielä ole tunnustanut näitä täysin samoja tosiasioita?

 

Ympäristöaiheisesta sähkön ostosta

Ympäristöomaatuntoaan rauhoittaakseen monet ostavat erilaisilla eko-, vesi-, tuuli- jne.- attribuuteilla varustettua sähköä. Tapahtuma on hieman samanlainen kuin anekaupassa: Omatunto rauhoittui, mutta ympäristösynnit jäivät jäljelle. Ympärivuotisella, ehkä alle viiden sentin, kilowattitunnin hinnalla sähköä ostavat eivät maksa sähköstään lähellekään tarpeeksi talvikauden runsaspäästöisimmillä arkipäivinä ja maksavat esimerkiksi kesäkauden tuuli-, aurinko- ja vesisähköstään aivan liian korkeata hintaa.

Autojen pakokaasuja voi laskea monella tavalla

Hengitysilman saasteet aiheuttavat laskelmien mukaan 400 000 ennen aikaista kuolemaa Euroopan unionin alueella. Yksi merkittävimmistä päästöjen lähteistä on liikenne. Tästä syystä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoille on määritelty Euro-standardien kauttaa päästörajoituksia typen oksideille (NO), hiukkaspäästöille (PN/PM), hiilimonoksidille (CO) sekä hiilivedyille (CH). Lisäksi kasvihuonekaasu hiilidioksidille on asetettu enimmäispäästöarvo vuodesta 2012 alkaen.

 

Vihervasemmistolainen maailmanlopun politiikka

Tänään on uutisoitu, kuinka Kiina aiheuttaa enemmän ympäristöpäästöjä, kuin Eurooppa ja Yhdysvallat yhteensä. Oli niin sanottu hiilidioksidiuskovainen tai ei, niin ei tämä ainakaan hyvä uutinen ole. Mikä tämän kaiken on mahdollistanut?

Ilmastotutkijat autotekniikan asiantuntijoina.

YLE uutisoi, että IPCC on  havainnut autojen polttoainetalouden parantuneen nopeammin kuin uskallettiin ennustaa.

YLE mukaan IPCC antaa kiitosta autotekniikan, kuten renkaiden, aerodynamiikan ja voitelun parantumiselle.

Suurten autojen kulutus on pudonnut jopa 30%, lähes 300 grammasta 200 grammaan.

 

---------------------------------

 

Onko?

 

Miksi energia- ja päästöasioita lasketaan matemaattisesti väärin

”Energiaan liittyvät asiat ovat aina matemaattisesti laskettavia, mutta silti niistä voidaan olla monta mieltä myös tunnepohjalta. 

Puhtaasti matemaattisissa asioissa virheitä on tehty ainakin seuraavissa asioissa. 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä