Satu Hassin politiikkablogi Ajatuksia ja havaintoja politiikasta

Kaikki blogit puheenaiheesta Sähköauto

Liikenne-energian näkökulmia eduskuntavaaliehdokkaille

Tuli ilmastovaalit tai ei, on tieliikenteen energia ja siihen liittyvä autopolitiikka yksi tämän vaalikevään suurimmista puheenaiheista. Valitettavasti keskustelua käydään paikoitellen ilman kummempaa ymmärrystä itse aiheesta, mutta äläpä huoli, sillä tähän postaukseen olen pyrkinyt kokoamaan oleellisinta tietoa asiasta päätöksenteon perustaksi.

 

Mitä kielletään, milloin ja miksi?

Täyssähköllä Lapin pakkasissa

Tuoreimman Tekniikan Maailman kolahtaminen postiluukusta on joka kerta yhtä tunteita herättävä ilmiö ja nämä tunteet ovat siis automiehellä 98-okt… eikun -prosenttisesti positiivisia! Numerossa 5/19 oli jotain tämän blogin aihepiiriin kuuluvaa ja siihen otan tällä kertaa kantaa.

Tekniikan maailman sähköautovertailu

Syödään sirkkoja ja ajetaan sähköautoilla!

Sekö on Suomen tulevaisuus? Tuntuu siltä, että järjenkäyttö ei enää ole sallittua. Ei tavallisen duunarin, työttömän tai eläkeläisen ole mahdollista hankkia itselleen kallista sähköautoa, vaikka siihen kuinka valtio antaisi tukea. En sinänsä vastusta sähköautoja, jos joku sellaisen hankkii, mutta sellaisella aikavälillä, johon siihen nyt pyritään, on utopiaa. Kansalaisten on etsittävä työtä myös oman kotikuntansa ulkopuolelta ja auto on silloin välttämätön. Hyvin suuri joukko joutuu tälläkin hetkellä ajamaan erittäin vanhoilla autoilla, koska muuhun ei ole varaa.

Erilaisten autojen energiankulutuksesta

Sähköisen ajon ja polttomoottorilla tapahtuvan ajon energiankulutusten arviointi ajoneuvon toimintamatkaan liittyen on kohtuullisen yksinkertaista, paitsi että ei oikeastaan. Molempien ajotapahtumien keskimääräinen energiankulutus saadaan kyllä pelkistettyä arvoon, jonka yksikkö on Wh/km, mutta tuon lukeman muodostuminen itsessään on hieman monimutkaisempaa. Eikä energian varastointi ajoneuvossa sekään täysin suoraviivaista ole.

 

Työmatkojen vähäpäästöisyys edistyy kannustaen, ei kielloilla

Suomi on pinta-alaltaan suuri ja harvaanasuttu maa. Tästä johtuen julkinen liikenne ei joka paikassa toimi riittävän hyvin ja ihmiset joutuvat liikkumaan paljon omilla autoillaan. Viime aikoina on ollut paljon puhetta polttomoottoriautojen kieltämisestä.

Kokoomus ei hyväksy polttomoottoriautojen kieltoa emmekä pidä sitä ole perusteltuna. Olemme myös sitä mieltä, että autokannan uusiutuminen ja liikenneyhteyksien kehittäminen ovat tärkeimpiä lyhyen aikavälin keinoja päästöjen vähentämiseksi.

Sähköä voimalinjassa – ja hyvä niin!

Vaikka sähköauto on vanhempi keksintö kuin säilyketölkin avaaja, on olemassa ihmisiä, jotka vastustavat syvästi sähköistä liikennettä. Mikäli siis kehruukoneiden polttamiseltaan ehtivät. Tähän valtavaan vastustukseen ei kuitenkaan ehkä olisi tarvetta.

 

Päästötöntä lentämistä lähitulevaisuudessa?


Ensimmäinen (huom.!) sähköinen koelento Suomessa tehtiin 31.7.2018, siis viime kesänä.


Tuleeko lentämisestä päästötöntä? Helsinki 6.3.2019 -konferenssi ilmoittaa, että LÄHITULEVAISUUDESSA lentäminen on päästötöntä:
https://www.maf.fi/ecological-and-electric-aviation/?fbclid=IwAR0GoeWpEN...

Sähköistä ajoa 2030-luvulla

Kaikki sähköllä liikkuvat autot eivät ole täyssähköautoja, eivätkä kaikki täyssähköautot ole Tesloja. Nykyhetkellä markkinoilla on vielä saatavilla autoja, joissa ajoneuvon liike-energia tuotetaan ilman sähkömoottoria, vaikka kaikki muu olisikin sähköistettyä. Etenkin Euroopan markkina-alueella tällaisia ajoneuvoja ajetaan yhä ahtaammalle ja todennäköistä onkin, että 2030-luvulla melkein kaikki uudet autot käyttävät sähköä liikkumiseen tavalla tai toisella.

Polttomoottorit toimivat vielä pitkään

Norja aikoo kieltää bensa-autot vuoteen 2025 mennessä, Ruotsi ja Tanska 2030. Suomi ei ole vielä tehnyt päätöstä, mutta mm. Vihreät on esittänyt, että vuonna 2030 myytäisiin vain nollapäästöisiä autoja. Tässä on kyse tietenkin auton käytöstä aiheutuvista (muokkaus: ilmastonmuutokseen vaikuttavista) päästöistä, ei valmistuksen aikana tulevista päästöistä.

Sähköautojen valikoima lisääntyy

Vuosi 2018 oli käännekohta sähköautoilussa. Ensimmäisen kerran historiassa pelkästään sähköautoja valmistava tehdas on tullut voitolliseksi ja kyseessä tietenkin kalifornialainen Tesla motors, jonka viime vuoden viimeisen neljänneksen(Q4) tulos oli positiivinen johtuen Model 3:n tuotannon lisäämisestä noin 5000 autoon viikossa. Tehtaan aikaisemmat mallit, Model S ja X, ovat tuottaneet voittoa mutta investoinnit Model 3:n tuotantoon ovat aiemmin vieneet tuloksen negatiiviseksi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä