*

Satu Hassin politiikkablogi Ajatuksia ja havaintoja politiikasta

Kaikki blogit puheenaiheesta Rikkidirektiivi

Byrokratian kapulakielestä päästävä eroon!

Allaoleva teksti on kopio eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan juuri päättyneen kokouksen esityslistalta, ja se on erään käsiteltävän asian otsikko.

Teksti on järkyttävää kapulakieltä. Eikä edes pahimmasta päästä, vaan ihan "normaalia". Kerrottakoon, että kyse on lopulta ns. rikkidirektiivistä, vaikka se ei otsikosta selkokielisesti ilmene:

Rikkiä silmille!

Rikkidirektiivi on hyvä esimerkki siitä, miten puolitotuuksista ja suoranaisista valheista tehdään totta toistamalla niitä riittävän monta kertaa.

Vaaliteltoilla ja sosiaalisessa mediassa saadun palautteen perustella moni suomalainen uskoo rikkidirektiivin olevan EU:n päätös, koskevan vain Suomen meriliikennettä. ja olevan pelkästään Vihreiden tai jopa yhden vihreän MEPin tekosia.

Rikitön Itämeri on mahdollisuus

Eurovaalikampanjani aikana olen käynyt lukuisissa paneeleissa. Tunteita on herättänyt muun muassa ensi vuonna voimaan tuleva rikkidirektiivi. Perussuomalaisten leiristä ja välillä myös muualta pelotellaan, että tämän direktiivin myötä merikuljetusriippuvainen vientimme kuolee ja menetämme työpaikkoja. Väite ansaitsee tarkempaa tarkastelua.

Edistyksellinen EU?

Meillä eurooppalaisilla tuntuu olevan joskus ylimielinen kuva maanosastamme sekä sen tarpeellisuudesta maailmankaikkeudelle. Euroopassa ajatellaan, että EU on eräänlainen majakka, jota muu maailma ihastuksesta huokaillen seuraa edistyksen tiellä. Tämän takia eurooppalaisten pitäisi olla edelläkävijöitä niin ympäristösäätelyssä, verotuksessa kuin tuotantokustannuksia nostavissa oheiskuluissa. Tämän ajatusmallin mukaan muut seuraavat perässä.

 

Faktoja rikkidirektiivistä

Alla kertauksena faktoja rikkidirektiivistä, joka kuulemma on ollut esillä useissa EU-vaalikeskusteluissa:

1. Rikkiraja (0,1%), joka astuu voimaan Itämeren, Pohjanmeren, Englannin kanaalin sekä 200 merimailin leveydeltä USAn ja Kanadan molemmilla rannikoilla, päätettiin kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa 2008. Päätös on lainvoimainen ja laivojen on noudatettava sitä, vaikka EU-direktiiviä ei olisikaan päivitetty sen mukaiseksi.

Sellutehtaan ja rikkidirektiivin vaikutukset suhteessa toisiinsa

Koko Suomi on hihkunut innosta, kun Äänekoskelle päätettiin rakentaa nykyaikainen sellutehdas, joka työllistää tuhansia ja maksaa yli miljardin. Hyvä niin, tottakai!

Erityisesti hallituspuolueet ja jopa yksittäiset poliitikot ovat ottaneet asiasta itselleen mieluusti suuren kunnian.

Historian huonoin hallitus?

Uudella työpaikalla tehdään ennen työsuhteen alkamista työsopimus. Tällaisen teki myös Jutta Urpilainen itsensä ja äänestäjien välillä viime vaalien alla mainoksen muotoon puettuna. Nyt kun sitä lukee, niin se on lista täysin katteettomia lupauksia.

Yksi lupauksista oli 100.000 uutta työpaikkaa. Tosiasiassa Suomesta on hävinnyt 100.000 työpaikkaa.

Suomesta on hävinnyt erityisesti teollisia työpaikkoja. Lukema on peräti 150.000 tämän ja edellisen vaalikauden aikana. Siis Vanhasen, Kiviniemen ja Kataisen hallitusten aikana.

Rikkidirektiivi, luonnon kannalta ehkä toiseksi tuhoisin säädös EU aikana

Vihreiden lempilapsen, eli rikkidirektiivin tarkoitus oli suojella luontoa. Samoin oli kai päästökaupankin tarkoitus. Nyt on kuitenkin selvinnyt, että rikkidirektiivi todellisuudessa nostaa kokonaispäästöjä, aivan samoin kuin päästökauppa ja EU:n ilmastotavoite.

24.01.2014 Ylen pääuutislähetyksessä kerrottiin, että Arktic shipping:n aikeissa on ostaa uusia jäänmurtajia koska rikkidirektiivi myös laskee laivojen konetehoja.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä