Satu Hassin politiikkablogi Ajatuksia ja havaintoja politiikasta

Raideliikenne

Rakennusteollisuus lobbaa maahanmuuttoa

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston teettämän selvityksen mukaan Helsingin seudun väestönkasvu aiheutuu lähes kokonaan maahanmuutosta. Eri skenaarioiden mukaan Helsingin seudulla vuoteen 2050 mennessä tapahtuva väestönkasvu aiheutuu 75-100 prosenttisesti maahanmuutosta. Tähän selvitykseen pohjautuu myös Helsingin uusi yleiskaava.

VR on hyvää kansankapitalismia

VR tekee huipputulosta veronmaksajille. Tänään 15.3.2018 julkaistut talousluvut kertovat VR Groupin kannattavuuden jatkavan kasvuaan. Matkustajamäärät ovat kasvaneet 8 % ja konsernin liikevaihto kasvoi 5,5 % tuottaen liikevoittoa kaikissa toiminnoissa.

 

VR maksoi valtiolle toissa vuodelta osinkoa 90 miljoonaa euroa ja viime vuodelta määrä nousi sataan miljoonaan. Verot ja maksut mukaan lukien VR maksoi valtiolle viime vuonna 566,5 miljoonaa euroa. Kuinka moni veroparatiisiyhtiö tekee saman? Ei yksikään.

 

Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen - kiireellinen hanke

Tämän rataosuuden sähköistämisestä on puhuttu jo lähes ikuisuus. Uudenmaan, erityisesti
sen länsiosan kehitykselle on elintärkeää, että Hanko – Hyvinkää rataosuuden
sähköistäminen vihdoinkin toteutetaan. Samalla tulisi korjata radan tasoristeykset
vartioiduiksi. Venäläinen ruletti tasoristeyksissä on lopetettava.
Sähköistämistä puoltavat monet eri seikat. Hanke on myös edullinen ja tuottava,
kokonaishinta jäänee alle 50 miljoonan euron sisältäen vartioitujen tasoristeysten
rakentamiskulut (hk-suhde = 1.0).


Tavaraliikenne

Kovaa peliä raiteilla

Maanantai-iltana 14.8. alkoi veturinkuljettajien mielenilmauslakko vastalauseena liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemälle suunnitelmalle Suomen matkustajajunaliikenteen kilpailuttamiseksi. Suunnitelman tarkoituksena on pilkkoa nykyinen VR-yhtymä erillisiin yhtiöihin, joista varsinainen VR jatkaisi liikenteenharjoittajana ja sen rinnalle syntyisivät vaunuja ja vetureita liikenteenharjoittajille vuokraava kalustoyhtiö, junien kunnossapidosta vastaava huoltoyhtiö ja rautatiekiinteistöt omistava kiinteistöyhtiö.

3BT - turistien ja maalaisten ratikka

Vanha kolmosen ratikkalinja oli erityiseti turistien suosiossa, kuulutuksineen päivineen. Antoi oivan kiertoajelun  pääkaupunkimme nähtävyyksistä yhden lipun hinnalla. Sittemmin pienempien linjamuutoksien takia se hajoitettiin kahteen numeroon (2 & 3), mutta periaate pysyi samana. 

Nyt kaikki traditiot murretaan. Katso oheista linjakarttaa, joka astuu voimaan ensi viikolla. 

Tottumattonta voin johdattaa läpi viidakon:
Periaate on, että yksi ratikka kiertää puolitoista kertaa kantakaupungin ympäri ja käyttää siihen puolitoista tuntia.

Jäämeren rata – nyt

Jäämeren radasta on puhuttu jo sata vuotta. Nyt olisi jo korkea aika ryhtyä sanoista tekoihin. Yle uutisoi hiljattain, että Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo käsitellä Jäämeren ratahanketta yhdessä Helsinki-Tallinna-tunnelin kanssa. Hyvä näin!

 

Tiederatikkaa ei tulisi rakentaa

Törmäsin opiskeluni aloittaessa tällaiseen projektiin kuin Tiederatikka. Sitä mainostettiin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan tapahtumissa opiskelijakuntien yhteisenä kaupunkivaikuttamisen projektina. Kuvittelin Tiederatikan olevan joku tiedetempaus, jossa tiedettä tuodaan raitiovaunuihin, esimerkiksi teemaviikon yhteydessä. No tämä oli jotain aivan muuta.

 

HSL:n vyöhykemalli edustaa urautunutta ajattelua

HSL:n vuonna 2017 voimaan tulevat maksuvyöhykkeet eivät korjaa tariffijärjestelmästä kuin yhden merkittävän  valuvian:  näyttää siltä (vielä nyt; katsotaan onnistuvatko byrokraatit vielä tämänkin vesittämään), että voimassa olevalla matkakortin kausilipulla olisi jokin arvo, kun matkustetaan ostetun matka-alueen ulkopuolisille vyöhykkeille!

VR:n alasajo on keskeytettävä!

En muista lukeneeni yhdenkään puolueen luvanneen vaaleissa suorasanaisesti tavoitteekseen alas ajaa VR pitkäjännitteisesti, jotta raideliikenne voitaisiin avata yksityiselle kilpailulle helpommin. Siitä huolimatta suunnitelmaa on jo lähdetty toteuttamaan.

Toteuttamisen kaava on seuraava: Ulkoistetaan ja heikennetään palveluja hitaasti siten, että asiakkaat tottuvat huonoon palveluun. Sen jälkeen on helpompaa puolustella, miksi rautatieverkosto pitää avata kilpailulle.

Uuden ajan kaupunginosa Malmin lentokentälle

Helsingin kaupunginvaltuusto ilmaisi kokouksessaan 30.3.2016 selvin luvuin mielipiteensä Malmin lentokentän alueen kaavoittamisen ja asuntorakentamisen puolesta.

Lentokentän säilyttämistä vaatinut kuntalaisaloite kaatui valtuustossa äänin 55-29. Äänestystulos ennakoi lukuja myös loppuvuodesta valtuustoon tulevan yleiskaavan osalta. Yleiskaavaehdotuksessa Malmin lentokenttä on merkitty asuntoalueeksi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä