Pekkarinen paljasti pelaavansa likaista peliä
Mauri Pekkarinen on tänään Verkkoapilassa paljastanut, että hänen ydinvoimaesityksensä valmistelu ja neuvottelut olivat silkkaa peliä. Hän on ajat sitten antanut virkamiehille ohjeen valmistella lupa kahdelle ydinvoimalalle. Puhe nollasta tai korkeintaan yhdestä ydinvoimalasta oli vain "tsoukki".
Pekkarinen vahvistaa kansalaisten epäilyjä, että suurten puolueiden johtajat sopivat isot päätökset oikeasti jossain Lapin kelomajoilla tai metsästysretkillä suurteollisuuspamppujen kanssa ja että kaikki se mitä kutsutaan virallisiksi neuvotteluiksi ja sen sellaiseksi, on pelkkää teatteria.
Pekkarinen vahvistaa myös olevansa periaatteeton peluri. Pahinta on, ettei hän näköjään edes häpeä sitä.
Tämän päivän Talouselämä-lehdessä on mielenkiintoinen Juhana Vartiaisen haastattelu. Hän on suomalainen ekonomisti, joka on ollut vuosia töissä Ruotsissa. Vartiainen kertoo, etteivät Ruotsissa politiikan päättäjät, valtion virkamiehet ja bisnesjohtajat tapaile toisiaan Lapin majoilla.
Ehkä tässä on selitys sille, että Ruotsi rakentaa massiivisesti tuulivoimaa ja muuta uusiutuvaa energiaa. Viime vuonna tuulivoimaa nousi 500 megawattia, tänä vuonna vielä enemmän. Suomesta taas ollaan tekemässä ydinsähkön viejää ja Euroopan ydinjätteiden hautausmaata.
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
Luulisi, Satu, että Tuija ja Anni olisivat jotenkin olleet hajuilla siitä, mitä on meneillään.
Eivätkö he kertoneet Bryssel-Starsbourg-akselille asioiden kulusta vai onko EU- ja Fi-politiikan välillä (vihr) muutoin jokin juopa?
Tuntien Pekkarista vähän arvelen, ettei tätä diiliä ole tehty tunturimajoilla tai metsästysretkillä, mutta ehkä Keski-Suomen mies kertoo neuvotteluagendan ja -paikan aikanaan itse?
Kauankos olet Satu ollut politiikassa mukana?
Et kai ole oikeasti sitä mieltä, että "pekkarointi" yllätti?
Tee jotakin hyödyllistä
Tule, satu, pois sieltä herrojen Brysselistä puhaltamaan niihin hengettömiin tuyulimyllyihin, kun ne eivät oikein tahdo talvipakkasella pyöriä huonostikaan.
Hyvä Satu!
Miksi Te vihreät haluatte vielä roikkua Suomen porvarihallituksessa niinkuin
humupoika Oras Tynkkynen vaatii? Vihreys teissä alkaa muistuttaa ällöttävää
hometta. Olihan se Pekkarinen vaatimassa joku aika sitten viljastakin valmis-
tettavaa bioenergiapolttoainetta. Sitä vain kohta lisääntyvä nälkäisten armei-
ja ei voi ymmärtää.
tv. Ville
Epäolennaista tai ei, mielenkiintoista nähdä miten ratkaisut vaikuttavat Suomen talouden ja ennenkaikkea teollisuuden näkymiin. Olkiluoto kolmosen vaikutuksia investointeihin, onko tutkittu. Ainakin satamaa on Vuosaareen rakennettu, liekkö ydinvoiman ansiota.
Jätteen loppusijoitus on sivuseikka. Sivuseikka jota ei ole jaksettu ratkaista. Pohjaveden säteily voi pilata kaiken. Siis ihan kaiken.
Mitenkä lienee kahden voimalan, kantaverkon ja Olkiluodon yhteisvaikutukset. Jottain 16-20 miljardia tuntemattomalla aikavälillä. Ainakin logistiikka ja
majoitus pohjoiseen tuovat ison rahapotin. 5-10 vuoden ajalle.
Sähkölasku tuskin laskee kenenkään mielestä vaikka sähköä vietäisiin tauotta ei 2010-luvulla ehkä saada lainkaan uutta sähköä jos oikein huonosti käy. Mutta rahaa on palanut miljardeja ja kukas sen maksaa ellei sähkön kuluttaja.
Miten käy sitten käyttökulujen, raaka-aineen, turvallisuuden jne. Isossa sijoituksessa on isot riskit, yksinkertaisenkin alkutuotannon osalta. Risunpoltto on huomattavasti työllistävämpää ja pääomakulut vaatimattomat verrattuna atomisähköön.
Onko Olkiluodossa syntynyt osaamista, entä teknologia kehittynyt. Vastaus on ehkä ei mitään ole opittu. Se on paha juttu se. Meinaan kun halutaan olla kunniahimoisia edelläkävijöitä uusrenesanssisella teollisuudenhaaralla.
Toivottavasti muissa teknologioissa ei tapahdu läpimurtoa. Työllisyyttä ei kannata ajatella, kun ei ole työvoimaa. Ydinsähkö on halpaa, mutta onko uusi ydinsähkö.
Mikä on enää niin suuri asia, joka saisi Vihreiden pitämään aatemaailmansa ja lähtemään hallituksesta?
Uskoin, että se on Ydinvoiman lisääminen.
Mutta edes kahden uuden reaktorin lupa ei heiluta. Hiljaisesti myötäillen vaan, minne Kokoomus käskee.
Röyhkeää, ja vielä röyhkeämmäksi sen tekee, että ei edes häpeä sitä äänestäjilleen.
Älä Satu huoli, kyllä me suomen kansa ollaan jo opittu, että virkamiehet/politikot valehtelevat ja sopivat meidän asioita meitä kuuelmatta :D
SH: "Ehkä tässä on selitys sille, että Ruotsi rakentaa massiivisesti tuulivoimaa ja muuta uusiutuvaa energiaa."
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article398040.ece
"Useiden maiden suhtautumisessa on tapahtunut merkittävä käänne ydinvoiman suuntaan. Viimeisimpiä takinkääntäjiä on Italia, jossa lainsäädäntöä ollaan muuttamassa niin, että maahan voidaan rakentaa toistakymmentä laitosta. Samoin on käymässä Ruotsissa, Saksassa ja Belgiassa.
Parhaillaan ydinvoimaloita rakentavat esimerkiksi Venäjä, Suomi, Ranska, Bulgaria, Slovakia ja Ukraina."
Pekkarinen on pelimies. Siinä missä Anni vääntää itkua väärimenneistä päätöksistä toteaa Pekkarinen pokkana että meni kuin suunniteltiin, oli tyytyväinen risupakettiin joka tulee sikakalliiksi suomalaisille jos sitä edes pystytään toteuttamaan kun jo nyt täytyy tukea Venäjältä tuotavaa polttopuuta.
Miksi vihreät eivät koskaan ota vastuuta mistään?
Kaikenlaista stallaripropagandaa, maalaisvihaa ja kaupunkilaista homokulttuuuriylistystä!
Vihreistä ei ole vastuunkantajiksi. Tulette saamaan seuraavissa vaaleissa pataanne kuin sosialistit eurovaaleissa.
Ai niin. Unohdin sanoa.
Huomenna aamulla tulee YLE:stä joku A-stupido tai vastaava jossa Anni "Sinnemäni" pääsee ääneen. Ehkä saatatte onnistua kääntämään äänestäjille tekemänne petoksen KEPUn syyksi kuten Sinäkin tässä blogissassi kovasti haluaisit.
Mitä enemmän niitä ydinkäymälöitä rakennetaan niin torni huussin alla
kasvaa. Sitten tarvitaan sontapönkän vartijoita ja välillä sen kaatajia.
tv. Ville
Ei ole mikään uutinen, että joku "pekkarinen" pelaa likaista peliä. Niinhän te kaikki poliitikot teette.
Tuulivoimasta puhuminenkin on likaista peliä. Eivät kaikki äänestäjät ymmärrä että se on mökkienergiaa. Teollisuus tarvitsee sähköä hyvin paljon ja se tarvitsee kulutuksensa, ei sään mukaan.
Eikö teillä politiikoilla ole muuta tekemistä kuin osoitella toistenne virheitä?
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id...
"- Vihreistä ei ollut mitään apua, he olivat täysiä statisteja. Vihreillä ei ole mitään käsitystä, mikä uusiutuvan energian lisäämisessä on mahdollista, Pekkarinen sanoo. "
Huvikseen vois kysyä, että mitäs peliä se ympäristöministeriön rahoilla perustettu ja ylläpidetty "Vapaa Vuotos"-liike oli ja on?
Pekkarinen ei yllättänyt minua lainkaan, eikä varmaan monia muitakaan. Hän on politiikko joka osaa pelata ja toivoa pitää että niitä ei löydy liikaa yhtäaikaa mistään puolueesta, mutta jokainen puolue tarvitsee silti sellaisen. Hassi tietää varmaan tasan tarkkaan tämän pelin ja avaus olikin enemmän poliittista hurskastelua, sitä kansa pystyy kyllä seuraamaan jos haluaa mutta ei enään siinä vaiheessa kun näitä pelimiehiä on liikaa samassa puolueessa, kuten kävi Venäjällä ja Saksassa aikoinaan ja lopputulos oli mitä oli.
satu hassin ja vihreiden ajama politiikka ei vain ole sitä mitä minä haluan, työpaikkojen pako ja tulonsiirtojen virtojen vaihtuminen ei ole luonnonsuojelua ja maapallosta välittämistä vaan jotakin ihan muuta. Vihreiden itsensä takia toivon että reaalipolitiikka ja se mitä muut ajattelevat myös rajojemme ulkopuolella on merkittävä asia jota ei voi väheksyä, se että vihreät ymmärtäisivät että teollisuuden pako Suomesta ei ole mitään hyvää ympäristötyötä, vaan se on enemmän kuin paha asia. Kiitos vain lampuista ja luonnon saastuttamisesta ja sen kiihdyttämisestä.
Koska vihreä liike sallii toisinajattelun? Jos puolueen aktiivijäsen kannattaa ydinvoimaa, joutuuko hän puolueen sisäiseen oppositioon? Puhuuko kukaan hänelle enää, jos uskaltaa ulos kaapista?
ELÄMME JO VALLANKUMOUKSELLISESSA TILANTEESSA
www.markusreed.julkaisee.fi/51 ”Räsäsen seinälehti”
Suomen punaisin Päätoimittaja, Markus ”Red” Räsänen, kommentoi:
VAIN IHME VOI PELASTAA KAPITALISMIN
Tiede ei usko ihmeisiin.
Sopimuskumppani istuu lähellä.
Katainen tarvitsi ydinvoimalansa ja Pekkarinen turvesuonsa.
Se vaan vanhaa stalinistia jurppii edelleenkin. Eipä tietenkään ruotsalaiset tapaa ketään, diskuteeraavat keskenään työmaalla ja valmista ei tule. Jos saan valistaa arvon meppiä, Ruotsin lappia ei ole rakennettu kuten Suomessa.
Se on Tukholma keskeinen ja muu on turhaa.
Aivan kuten vihreillä Suomessa, Helsinki sen olla pitää ja muu Suomi suojellaan hengiltä.
9
Mielenkiintoista olisi tietää; Minne Suomi aikoo viedä energiaa, jos koko Eurooppa on täynnä ydinvoimaloita ja lisää rakennetaan ?
#22.
Ydinvoimaa tarvitaan juutalaisille Harmageddonin jälkeen.
Tietenkin.
tv. Ville
Pekkarinen vaikuttaa olevan isänmaan mies, joka ajaa Suomen etua pitkälle tulevaisuuteen. Näitä Suomi tarvitsee enemmänkin.
#21.
Satua saattaa se jurppia todellakin, että hänellä on paljon tietoa energia-asioista mutta hänestä ei ole pitkäkantoista hyötyä Suomelle, kun pitää aina ajatella sitä poliittista nostetta.
Mielestäni jos TVO tai Fennovoima palkkaisi Hassin niin se olisi cool juttu. :)
Olet taas Satu niin oikeassa. Pekkarinen leikkii ihmisten elämällä (Pyhäjoki & Simo),vääntää siitä vitsiä eikä edes häpeä. Kuinka moni teistä tähän kirjoittaneista haluaisi ydinvoimalan omalle asuinpaikkakunnallenne?
Miksi Vihreät haluavat ehdoin tahdoin tuhota kaiken teollisen toiminnan Suomesta, ja ajaa meidät vain enemmän ja enemmän Venäjän energiaorjaksi?
Aivan käsittämätöntä politiikkaa. Miksi ette vaadi Venäjää lopettamaan ydinenergialla tuotetun sähkön viennin? Ja luulisi tekniikan lisensiaatin tietävän, miten ydinteknologia ei suinkaan ole auringonlaskun energiaa - päinvastoin. Ydinreaktoriteknologia kehittyy huimasti ja Suomen pitää olla mukana tässä kehityksessä.
#22, minäkin haluaisin tietää samaa asiaa. Energia viedään muualle, entäs tuotannosta syntyvät jätteet? Mihin ne pistetään?
Miksi se yhtiö, joka tuottaa sähköä kuluttajille, siis meille, ei saanut lupaa vaan vain ne, jotka tuotavat sähköä teollisuudelle? Pekkarisen ehdotus on aluepolitiikka parhaimmillaan.
Minusta pitäisi keskustella ydinvoimaloiden rakentamisen eduista ja haitoista ja siitä, pitäisikö eduskunta sanoa kyllä vai ei, eikä haukkua tiettyä ihmistä tai puolueetta. Vihreät ovat sanoneet selkeä Ei.
"Suomesta taas ollaan tekemässä ydinsähkön viejää ja Euroopan ydinjätteiden hautausmaata."
Kumpikin Hassin lause on vailla totuutta.
Ydinsähkön viennillä saisimme hyvät rahat, nyt se ei 2:lla uudella voimalalla onnistu.
Todellakaan suomesta ei ole tulossa euroopan ydinjätteiden hautaismaa. Tuollainen valheellinen väite pitäisi laittaa Hassi valtakunnanoikeuteen.
Todella törkeä valhe.
Tuulivoima on huuhaata. Miksi siihen haaskataan veronmaksajien rahoja?
Satu Hassin on aika erota Vihreästä liitosta, jos hän hallituskumppaniin kohdistaa noin rajua arvostelua. Mitä tulee Hassin blogikirjoitukseen, niin Ruotsissa on yli kymmenen ydinvoimalaa ja ydinsähkön osuus on puolet sähköntuotannosta. Eli Suomi vasta nyt noudattaa Ruotsin esimerkkiä ja rakentaa riittävästi ydinvoimaa.
Suomi todellakin on ydinjätteiden hautausmaa ja on ollut sitä jo miljardeja vuosia. Kuutiokilometrissä peruskalliota on sama radioaktiivisuus kuin tonnissa plutoniumia. Suomen kallioperässä on paikoitellen runsaasti uraania, joten uraanin hajoamistuotteita on kallioperässä runsaasti. Kun kerran Satu Hassi niin kovasti pelkää ydinjätteitä, niin hänen olisi syytä muuttaa Suomesta pois. Me ydinvoiman fysiikkaa ymmärtävät olisimme siitä kiitollisia.
"Tämän päivän Talouselämä-lehdessä on mielenkiintoinen Juhana Vartiaisen haastattelu. Hän on suomalainen ekonomisti, joka on ollut vuosia töissä Ruotsissa. Vartiainen kertoo, etteivät Ruotsissa politiikan päättäjät, valtion virkamiehet ja bisnesjohtajat tapaile toisiaan Lapin majoilla."
Wake up, Satu. Ei kai kukaan oikeasti usko, etteivät ruotsalaiset poliitikot pitäisi palavereita jossain mukavassa paikassa? Onhan niitä muitakin paikkoja Ruotsissa pitää mukavia palavereja kuin Lappi, kokemuksesta tiedän. On osaamisen ja tietämisen taso tällä hehkulamppujen kiellolla elvistelleellä sama kuin Oras Tynkkysellä energiapolitiikassa. OMG!
Ydinpolttoainetta riittää korkeintaan kolmeksikymmeneksi vuodeksi, ja sitten voimalat jäävät virattomiksi. Siihen mennessä Suomen maaperään on haudattu tuhansia tonneja säteilevää uraania, joka autioittaa maaseudun sekä linnut eivät eräänä keväänä enää laula.
Suomesta viedään energiaa Ruotsiin. Juuri nyt sitä menee Ruotsiin 1.182 MW:tä.
Jos Ruotsi sulkee omat ydinvoimalat, niin tuo 1.182 MW voidaan helposti tuplata.
#30
"Todellakaan suomesta ei ole tulossa euroopan ydinjätteiden hautaismaa. Tuollainen valheellinen väite pitäisi laittaa Hassi valtakunnanoikeuteen.
Todella törkeä valhe."
Voisiko kirjoittaja täsmentää, mikä on törkeää valhetta?
Osin saksalaisomisteisella Fennovoimallakaan ei ollut illalla tietoa mihin jätteensä hautaisivat. Jos ei mahdu Eurajoen joukkohautaan, niin tänne jonnekin (Suomeen) lupasivat luolansa kaivaa.
Poliittisen teatterin framille on noussut entistäkin julkeampi röyhkeys.
#35 Unohdit että Venäjältä todaan n. 1292MW ja Eestistä n.351MW ja Ruotsiin ja Norjaan viedään enemmän kuin Venäjältä tuonti, tuontitarve omaan käyttöön yli 300MW.
(http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_t...)
Asiantuntija, mihin tuo kolmekymmentä vuotta perustuu? Entä tuo "tuhansia tonneja uraania 30 vuodessa"? Hiukan ylidramatisoitu tulevaisuuden kuva, jolla Virheätkin kylmästi huijaavat tavallisia kansalaisia.
Risujen poltto lienee täysin päästötöntä, ei hiilidioksidia, ei hiukkaspäästöjä eh?
#34. "Ydinpolttoainetta riittää korkeintaan kolmeksikymmeneksi vuodeksi, ja sitten voimalat jäävät virattomiksi."
Älä nyt viitsi jauhaa p*skaa.
Tämän hetkiset arviot uraanivarojen riittävyydestä ovat:
- Nykyisten kaivosten varat: 20 vuotta
- Tunnetut ja kartoitetut esiintymät: 80 vuotta
- Nykyisenkaltaiset vielä löytämättömät uraanivarat: 300 vuotta
- Vuoden 2004 hinnolla hyödynnettävissä olevat kaikki uraanivarat: 1500 vuotta
- Epätyypilliset uudet lähteet (mm. merivesi): ainakin 4 miljardia tonnia, riittävät vähintään vuosituhanneksi
Lisäksi hyötöreaktorien ja suljetun polttoainekierron avulla uraanin riittävyys kymmenkertaistuu samalla, kun loppusijoitettavan jätteenmäärä pienenee. Tämänkin jälkeen meillä on vielä mahdollisuus siirtyä toriumin käyttöön, jonka varat on arvioitu moninkertaiseksi uraaniin nähden.
Näillä näkymin on varsin turvallista olettaa, että fissioon perustuville ydinvoimaloille riittää polttoainetta ainakin 10000 vuodeksi. Eiköhän tuossa ajassa saada fuusiovoimastakin jo kannattavaa...
Pekkarinen toimi suhteellisen asiallisesti.
Tosin olisi yhtä hyvin voinut myöntää luvat kaikille kolmelle ydinvoimalalle.
Risujen ja hakkeen polttaminen ei ole myöskään päästötöntä ja tuulivoimalat pilaavat maisemat, naturat ja luontoarvot siinä missä ydinvoimalakin. Tuulivoimalat pilaavat maiseman paljon laajemmalla alueella eivätkä edes tuota luotettavasti sähköä silloin kun sitä eniten tarvitaan.
Tuulivoima ja risujen polttaminen tulee nostamaan rajusti sähkön hintaa tukiaisten vuoksi. Ne eivät lisää innovaatioita (paitsi sähkön hinnan nousun aiheuttaman säästämisinnon vuoksi) eivätkä missään nimessä ole korkeaa teknologiaa ja niistä on turha odottaa uusia "Nokioita".
Ainoa asia jonka näen jonkinlaisena korkeampilaatuisena teknologiana risupaketissa on jalostaa nestemäisiä polttoaineita puujätteestä.
42. Miten Pekkarisen "demokratia" toimi suhteellisen asiallisesti - kerropa se.
suomalainen kommentoi:
23.4.2010 21.41
#35 Unohdit että Venäjältä todaan n. 1292MW ja Eestistä n.351MW ja Ruotsiin ja Norjaan viedään enemmän kuin Venäjältä tuonti, tuontitarve omaan käyttöön yli 300MW.
Näitä ei kai kysytty?
Tuo Eestin 351 MW on mitä ilmeisemmin alun perin tuotettu Sosnovyi Borissa, joten säästymme kasvihuonepäästöiltä.
#22
Jos sähköä jää yli se myydään tietenkin parhaimpaan markkinahintaan.
Yhtenä todennäköisenä ostajana on Saksa joka ei ole viime aikoina huolehtinut energiahuollostaan asiallisesti.
#43
Eduskunnan enemmistö puoltaa ydinvoimaloita. Siksi Pekkarisen ratkaisu oli odotettavissa oleva kompromissi.
Lisäksi ydinvoimalat eivät tuota ilmakehään edes niinkään paljon päästöjä kuin samassa paketissa hyväksytty risupaketti jota markkinoidaan ilmastoystävälliseksi. Ilmaston kannalta Suomessa ydinvoima on ylivoimaisen hyvä ratkaisu verrattuna vaikka hakkeen polttoon sähkön tuotannossa. Tuulivoima ja suora aurinkoenergia on tietenkin vielä saateettomampaa mutta ne kun eivät tuota luotttavasti sähköä ja siksi niiden osuus sähköntuotannossa ei voi olla kovin suuri. Sähköä kun ei voi jakaa satunnaisesti pelkästään silloin kun tuulee tai aurinko paistaa kesällä pilvettömältä taivaalta.
#17
Ympäristöministeriön päätöksien muuttaminen on tehty liian vaikeaksi. Jos joku ympäristöministeriön "risuparta" on joskus jonkun päätöksen tehnyt niin nyt se ajaa suurienkin taloudellisten etujen ohi. Nämä päätökset tulee voida muuttaa helpommin jos samalla suojellaan muualla lisää luontoa.
Jaha, välillä kokeillaan populistista tyyliä.
Ei se oikein istu sinulle, Satu.
Pistäppä Anniin vauhtia,jotta saadaan ne teidän vihreiden lupailemat kymmenet tuhannet uusituvan energian ympärille rakentuvat OIKEAT työpaikat.
Enkä nyt tarkoita keinotekoisesti veroeuroilla aikaansaatuja ja taloudellisesti kannattamattomia työpaikkoja, niitä on jo esim. maataloudessa riittämiin.
Vihreät tuntuis olevan kovia syyllistämään, mutta rakentavia ideoita en ole heidän suustaan kuullut. Tuulivoima ei yksinään riitä ja aurinkovoimasta Suomen leveyspiireillä ei luonnollisestikaan nykytekniikan puitteissa ainakaan voida puhua.
Hallituspaikka kyllä kelpaa, mutta sen vaikutus näyttäisi olevan mitätön :(
Tehdäänhän kaikki muutkin päätökset salassa suomalaisessa nykypäivän politiikassa
Vain huijarit pääsevät arvoinvalidien yhteiskunnassa pomoksi, eikä se ole edes uutinen. Omituista on vain se, että mikään ylipäänsä toimii korruption keskellä. Tässä se ongelma on aina ollut.
Ydinvoiman rakentaminen on kallista, mutta epäilen, että selviävät kuin koira veräjästä taloudellisessa mielessä, koska PEAK OIL tuntuu pian entistä enemmän (olemme jo n y t max.tuotannossa) minkä jälkeen mikä tahansa energian tuotanto "kannattaa". Tuulivoima olisi myös kannattanut. PEAK OILista on aika tarkat laskelmat; ainakin alan tutkijat väittävät niin. Öljy ei lopu, mutta tulee pian liian kalliiksi. Ilmeisesti ei tarvitse kovin kauan odotella kuten ilmastoasian kanssa. Mitä olet mieltä?
Vihreät vaativat Heidi Hautalan suulla kansanäänestystä ydinvoimasta (pressiklubi). Se on tietoista sumutuspolitiikkaa, koska vihreät laskevat, että kansan (naisten) keskuudessa heillä olisi parhaimmat mahdollisuudet levittää täysin reaalimaailmasta ulkona olevaa "energiauskontoaan".
Onhan se nyt erikoista, että Vihreät hallituspuolueena eivät ole valmiita ottamaan vastuuta mistään. Eikös tämä edustuksellinen demokratia toimi juuri niin, että kun me ollaan äänestetty 200 edustajaa Eduskuntaan, ja siitä porukasta ollaan sitten valittu toimeenpaneva elin, eli Hallitus, niin kyllä sillä porukalla pitää olla aikaa, eväitä ja rohkeutta tehdä isänmaan kannalta oikeat ratkaisut.
Tavallisella kadun tallaajalla ei ole mahdollisuutta kuulla asiantuntijoita, eikä hänen tehtävänään ole miettiä kansakunnan kannalta parhaita ratkaisuja - mutta kansanedustajien ja varsinkin valtioneuvoston jäsenillä on. Miksi me olemme äänestääneet vastuullisia edustajia tekemään päätöksiä, jos he eivät sitten tosipaikassa osaa, eivätkä uskalla tehdä mitään, vaan huutavat "kadunmiestä" avuksi. Miksi Vihreät jatkuvasti kieltävät vastuunsa ja haihattelevat täysin epäolennaisissa asioissa.
Suomi tarvitsee ydinvoimaa, ja sen tuottaminen täällä on meille myös turvallisuuskysymys. Se on tärkeää sen takia, että Suomen kansa on manipuloitu vastustamaan Natoa. Kaikki toimet, joilla voimme vähentää riippuvuuttamme Venäjästä tulee ottaa käyttöön. Energia on strateginen ase.
Esimerkkinä mainitsen; jos menneenä talvena (joka ei vieläkään näytä loppuneen) olisimme olleet Venäjän energian varassa ilman omaa tuotantoa, niin Suomi olis pantu polvilleen vain sulkemalla energiahanat. Minusta se on todella pelottava skenaario.
Katsokoon Satu Hassi ja Heidi Hautala Luottamus-elokuvaa miten monta kertaa tahansa, minua se ei vakuuta.
Niin, piti vielä tarkentaa, kuinka "ilman omaa tuotantoa" tarkoittaisi sitä tilannetta, jossa olisimme aikuisen oikeasti ns. vihreän energiantuotannon varassa - siis tuulen, auringon ja risujen.
Voi herranmun jee. Satu Hassin höpötyksiä.
Esimerkiksi ystävämme Ruotsi rakentaa tuulimyllyjä kyllä. Mutta he tehostavat myös atomivoimaloitaan kuten ennenkin. Ruotsalaiset osaavat uskomattoman hyvin mediapelin. He ovat esittäneet koko maailman esikuvaa moraalisesti kuten entinen pappi: "Tee, kuten minä sanon, älä kuten minä teen". Ruotsi teki päätöksen purkaa atomivoimalat johonkin vuoteen mennessä. Atomivoimalla on tuotettu nyt enemmän sähköä kuin koskaan. Hallitus yrittää löytää tapaa tehdä päätös uusista voimaloista. Ja koko ajan vanhoja tehostetaan.
Hassi lienee saanut yhteiskunnan verovaroin insinöörin ja stalinistin tutkinnon. Hämmästyttävää on, että insinöörius ei tule enää mieleen. Sen sijaan stalinistisuus ja omien etujen ajaminen EU:ssa ovat nyt tapetilla. Satu Hassi ajaa vain ja ainoastaan yhtä agendaa: omaa etua. Tämä käy ilmi kirkkaasti ja selvästi hänen omasta blogistaan.
Paljastavaa oli myös Satu Hassi pettynyt naamataulu viime meppivaalien aikana, kun tuloslaskennassa näytti pitkälle siltä, että Heidi Hautala vie paikan ja Hassi jää ilman. No, eipä Hassi jäänyt paitsi kymmenistä tuhansista euroista.
Luonnonsuojelija!
Mietipä miten ydinjätteet varastoidaan 151219 vuodeksi ja mikä
niillä on vaikutus (ml.poliittinen) pohjavesiin jota me ihmiset
ja eläimet tarvitsemme elääksemme sukupolvesta toiseen.
Voimmeko tosiaan olla niin huolettomia että emme näe nokkaam-
me pitemmälle? Vai olemmeko jo tehneet peruuttamattoman vir-
heen? tv. Ville
PS. vp. os. e-mail: vilho.juntunen@dnainternet.net
Kyllä näiden entisten taistolaisten jutut tiedetään jotta nämä on sitä viimeistä sakkia joka ei ymmärrä tosiasioista yhtään mitää.
Kiltisti sanottuna tämä viherstalinisti
Satu puhuu muunnettua totuutta. Hän kaipailee vielä Neuvostoliittoa johon Suomi voisi liittyä. Puhuu täydellistä roskaa.
Siis puhuu täydellistä roskaa, jossa ei ole totuutta lainkaan.
voi hyvänen aika miten sivistyneet ihmiset voivat olla tietämättömiä. Ydinvoimalajäte tulee käytännössä vaarattomaksi muutaman kymmenen, korkeintaan sadan vuoden kuluttua (jos nyt ei ehdoin tahdoin halua mennä nukkumaan käytetyn polttoainenipun päälle). Ihan turhaa puhua tässä yhteydessä tuhansien tulevien sukupolvien turvallisuudesta.
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ydinturvallisuus/fi_FI/ydin17/
Uusiutuvaa energiaa on tarkoitus lisätä lähes kolmen ydinvoimalan verran.
Uusiutuvan energian käyttö tuo työtä jopa 20 000 :lle
Myös töitä teknologiateollisuudelle
• Ilmasto- ja ympäristöalan liikevaihto nyt arviolta 15-20 mrd. euroa
• Vienti yhteensä noin 10 mrd. euroa
• Energiateknologian vienti vuonna 2009 noin 5 mrd. euroa
• Ilmasto- ja ympäristöosaaminen työllistää Suomessa noin 30 000
• Lisäyspotentiaali vuoteen 2020 tuhansia -> jopa 10 000
• Nyt tehdyt ratkaisut luovat kotimaista kysyntää tulevaisuuden teknologialle
Tukipaketti maksaa n. 80-100 euroa/asukas/vuosi, eli muutaman viikon iltapäivälehtien hinnan.
Kommenteista päätellen on ilmeisesti niin väärin, niin väärin kun saadaan kansalaisille uutta työtä ja uusiutuvaa energiaa sekä nostetaan energiaomavaraisuus uudelle tasolle. Saadaan myös hyvinvointia ja verotuloja, sekä säästetään päästömaksuissa huomattavat määrät. Kaiken kaikkiaan tukitoimilla ja ie-strategian linjauksilla kivihiili vähenee vuoteen mennessä 2020 yhteensä noin 12 TWh, eli päästöinä 4 Mt ja 20 €/t -hinnalla 80 M€ vuodessa.
Väärinkö toimitttu, väärinkö työllistetty?
Mä vähän luulen, että ydinvoima meni läpi, koska vihreillä ei ollut realistista vaihtoehtoa tarjota.
Sellainen tekniikka on muuten olemassa ja olisi realistisesti toteutettavissa. Sen yksi iso hyöty olisi, että sähköverkosta saisi hajautetun eikä siirtohäviöt rassaisi juurikaan.
Eikö Jyrki Kasvikaan tätä tiedä? :)
Meneekö ääni hukkaan, kun äänestää vihreitä? Siltä vaikuttais
"Väärinkö toimitttu, väärinkö työllistetty? "
Niin väärin kuin olla voi - pelin politiikan spesialistit Hautala Pekkarinen Hassi ja Vanhanen samassa sököringissä vitkuttamassa elintärkeitä päätöksiä vuosisadasta toiselle.
Kätensä saa toki valehdella paremmaksi - jos valehtelee heikommaksi niin vain silloin puhe pitää. Pekkarisen pelisilmä on nähnyt tilanteen, värisuora pöytään eikä yhdelläkään pelurilla ole nokittelun rehellistä aihetta.
Paitsi kansalla - viivyttely on maksanut maltaita ja tulee maksamaa vielä hiivat ja humalatkin. Tiedetään tasan tarkkaan että y-voimalan rakentaminen vie 6 - 8 vuotta myös tällä vuosituhannella. Kaikki madollinen ja mahdoton jarrutus, kiusanteko jopa suoranainen terrori on uhattu ottaa käyttöön.
Mainiona takapiruna madiatalot - jotka näkevät riitelyssä mahdollisuuden kuihtuvan taloutensa paikkaamiseen.
Ministerin tasoinen mies pilailee liian vakavalla asialla naureskelemalla jälkikäteen, että puheet nollasta tai yhdestä ydinreaktorista olivat tsoukkia. Pekkarisen ylimielisyydellä ei näytä olevan mitään rajaa. Toivottavasti oman puolueen rehellisemmät ihmiset edes paheksuvat ministeriä.
Ihmeellinen on tuo Hässin ja muiden piiperöiden lanseeraama slogan Euroopan ydinjätteiden hautausmaasta, niin kuin kaikki muukin piiperöiden piiperrys: vailla logiikkaa, vailla totuuspohjaa ja vailla yhtään mitään muutakaan. Hassi kulkee uljaasti joukon etunenässä.
Eilisen Hesarin mukaan Euroopassa on noin 140 miilua käynnissä tällä hetkellä, muutama rakenteila ja hieman useampi suunnitteilla. Tuulivoiman mallimaa Ruotsissakin taitaa kiehua 10 atomimiilua täyttä höyryä. Suomessa 4. Ja periaatteenahan on, että kukin maa hoitaa jätteensä itse. Joten jos Suomessa jonain päivänä on 7 reaktoria käynnissä ja koko Euroopassa tuolloin vajaat pari sataa, niin miten ihmeessä Hassi päätyy päätelmään, että Suomesta tulee ydinjätteen hautuumaa? Hassi kumppaneineen tulisi haudata syvälle peruskallioon, ettei tuollainen pollan säteily pääsisi leviämään, sillä tyhmyys on ydinjätettäkin vaarallisempaa.
Ydinjätteidenhän hautaaminen vois olla mitä mahtavin bisness. Koska touhu on aivan hysteeristä pitkin euroooppaa mm. virheiden lietsomana, mitä tulee ydinvoimaan ja varsinkin ydinjätteisiin, niin Suomihan vois alkaa loppusijoittamaan vaikka koko maailman ydinjätteet. Todellisuudessahan ydinjätteet ovat täydellisen vaarattomia ja harmittomia ja niitä voisi haudata Suomen vakaisiin peruskallioihin vaikka kuinka paljon hyvinkin korkeita korvauksia vastaan. Tällä bisneksellä voitais jopa korvata ne rahat, mitä virheät ynnä muut tunneläylliset jakaa verorahoja ulos maasta ilmastoavun, kehitysavun, maahanmuuton ja kreikan laskujen maksun ynnä EU-nettomaksujen muodossa ynnä hillitä tätä holtitonta velanottoa. Ehkä näiden hautaamisessa ei edes kannata pitää kiirettä, vaan ne voivat olla arvotavaraa ja käydä hyötyrreaktorien polttoaineeksi.
Säälin kyllä ruotsalaisia kun koko maa tulee täyteen kammottavia tuulivoimateollisuusalueita. Ydinvoimapuistot sensijaan sulautuvat rantamaisemaan ihan OK. Nämä tuottavat jopa linnuille ja kaloille mukavia lämmitelypaikkoja talvisin, toisin kuten lintuja esim. merikotkia murhaavat tuulipropellit. Juu, 200 metriä korkeita hökötyksiä puuhaavat. Sehän näkyy jo 40 kilometrin päähän ja meteli on varmaan kauaskantoista. Siinä tippuu mökkiläisten tonttien arvot pohjiin mut sehän ei virheitä liikuta kun kesämökit on muutenkin näiden mielestä vastustettavia. Pitäis vain asua betonibunkkerimaisissa mehiläiskennostoissa "tiiviisti", näin totalitarististen virheiden olisi entistä helpompaa myös kontrolloida mieliä ja säädellä pilkun tarkasti kaikkea elämänalueita. Ei ei ei tosta virheiden touhusta tule mitään. Suomalaisten työtätekevien ja yrittäjien, lasten, nuorison ja vanhusten viholliset numero yksi tällä planeetalla. Ennen nämä eivät anna periksi, kunnes suomi muistuttaa lähi-itää niin elintasoltaan, väestörakenteeeltaan kuin turvallisuudenkin suhteen.
Energia on tärkeä asia tulevaisuudessa ja sen saanti on elämän ja kuoleman kysymys. Mutta tämä Pekkarointi vaikuttaa puhtaasti siltä että pääoma sai jälleen yhden jättiprojektin mistä on hyvä vetää isot rahat välistä ja antaa kansan maksaa lysti. Pekkarisen pelleporukka sai kiitokseksi polttaa risuja muutamalla miljoonalla ja senkin maksaa kansa.
Voi vittu tätä touhua...!!!!
Voi teitä vihreät. Teille sopii parhaiten sivulta huutelu ja sormimerkkien näyttäminen. Hallituksessa olette täysin väärässä paikassa.
Kun lukee valtapuolueiden kommenttenja maahanmuutosta, niin näyttäisipä siltä, että vihreät korvataan seuraavassa hallituksessa persuilla.
Millainen on oikeaa työllistämistä?
Mitä on hyväksyttävää elvytystä ja yhteiskunnan kehittämistä?
Vastaus riippuu siitä, että kenen näkökulmasta asiaa tiirataan.
Maahamme on syntynyt vuosien saatossa tietty veronmaksajien rahoilla tuettu yrittäjien joukko. Joukko, joka kokee tärkeäksi riittävän suuren työttömyyden, työttömien "uudelleenkoulutuksen" (koulutettava tietää monasti asiasta enemmän kuin kouluttaja) sekä erityisen tärkeäksi koulutukseen kuuluvan verovaroilla tuetun työharjoitteluosuuden. Saapahan sieltä ammentaa pätkätöihin lähes ilmaista työvoimaa. Yhdellä kun harjoittelujakso loppuu, niin uutta harjoittelijaa odottaa oven takana. Tämä jatkumo ei tietenkään saisi työttömien, palkkatukiaisten puutteen tai kauaskantoisten ratkaisujen vuoksi vaarantua.
Hallituksen synnyttämä uusiutuvan energian paketti luo huomattavan määrän (jopa 20 000) oikeita pysyvämpiä työpaikkoja. "Sivutuotteena" syntyy vielä lähes kolmen ydinvoimalan verran uusiutuvaa energiaa.
Kerrankin järkevää elvytystä ja työllistämistä!
Jos jääkkiekkopelaja ilmoittaa joukkueelle joukkueeseen valintavaiheessa että tulen sitten pelaamaan vastustajan puolella Finaaliottelussa ja muutoin tuen joukkuetta niin äänestäisitkö tällaista pelaajaa vaaleissa.
Vihreät ovat juuri toimineet näin. Ovat hallitukseen lähdettäessä ilmoittaneet että toimivat vastoin hallitusta hallituksen pitkävaikutteisemman päätöksen osalta.
Ilmeisesti herra Pekkarinen työnsä vaativuuden vuoksi liikkuu vain megaluokan
asioissa.Tavallinen arkielämä jää näkemättä ja kokematta.Työttömien määrä vain kasvaa.Koska työtön on vain ihminen,tähän herra Pekkarisella ei ole asian
vaatimattoman tähden mitään ratkaisua.
Siwa nimistä myymälää sanerataan lähellä.Yhtään suomen sanaa ei kuule työntekijöiden suusta.Musta auto kiitää ohitse herra Pekkarinen kyydissä.
67#
Et ole koskaan kuullut huonoista valmentajista. Niille normaalijärkiset ymmärtää antaa kenkää. Elävässä elämässä ja suomessa ne saa vaan lisää liksaa ja valtaa.
"Viime vuonna tuulivoimaa nousi 500 megawattia"
Paljonko siitä saadaan energiaa tänä vuonna. Pistä nyt ihan paperille ylös, ettei pääse ensi vuonna unohtumaan.
Yksi Watti on teho, jonka Joulen energia tekee sekunnissa. Se tuuli ei kuitenkaan tee koko ajan töitä. Suomessa tuskin puolet ajasta.
Tuulivoimala on sijoitettava paikalle, jossa tuulee. Muutenhan se ei tuota yhtään mitään. Ne paikat, joissa tuulee, ovat Suomessa kuitenkin alueilla, joissa sähköenergian tarve on vähäinen.
Sähköähän voi tietenkin siirtää paikasta toiseen. Siinä on kuitenkin se huono puoli, matkalla kuluu energiaa häviöihin, eli lämmitämme imastoa.
Niitä Lapin majoja kannattaa ehkä syöttää tuulisähköllä, jossain Ahvenanmaan, tai Turun saaristossakin se voi olla vielä kannattavaa.
Mutta, kannattaako Helsingin edusta tunkea satametrisiä tolppia täyteen sen vuoksi, että saamme Pitäjänmäen teollisuusalueen sähköntarpeen tyydytettyä?
Vihreille ydinvoima on todellakin periaatekysymys. Järjellä kun vihreiden asennetta ei voi selittää.
Satu Hassi ja muut viherpipertäjät eivät ehkä oivalla, että nykyisissä ydinvoimaloissa on mahdotonta edes tuottamuksellisesti aiheuttaa suuronnettomuutta. Nykyisten ydinreaktoreiden ydin kun ei voi sulaa, tai sitten kvanttifysiikka on väärässä.
Hassi ei myöskään ehkä oivalla, kuinka suuren, jopa eksistentiaalisen riskin käynnissä oleva ilmastonmuutos aiheuttaa elämälle maapallolla.
Talo palaa jo. Hassi seisoo portilla, jotta palokunta ei pääsisi paikalle.
qed007:n kommentti "Vihreille ydinvoima on todellakin periaatekysymys. Järjellä kun vihreiden asennetta ei voi selittää" On minustakin täysin totta ja vihreiden jääräpäinen asenne ydinvoimaa kohtaan on aivan käsittämätön.
Ennustankin tässä, että eräänä kauniina päivänä takki kääntyy ja vihreät ovat sitä porukkaa, jotka kiivaimmin liputtavat ydinvoiman puolesta. Ensin vain pitää nykyisen sukupolven mennä, jotta aidot ja oikeasti vihreät aatteet voisivat päästä läpi. Tämä nykyinen vihreiden sukupolvi kun on vielä niitä 70-luvun taistolaisia, Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen kasvatteja ym. aatteellisia kommunisteja. Heille ei tietenkään käy ydinvoima, koska se edustaa suurpääomaa ja on siksi ikuisesti paha vaikka sen ympäristöön tuottamat päästöt olisivat kukkasia ja perhosia.
#54
Joka radioaktiivisella isotoopilla on oma puoliintumisaikansa ja esittämäsi luku 151219 on vain heitto. Ei ole mitään tarkkaa aikaa minkä jälkeen radioaktiivisuus "kokonaan loppuu", se vaan vähenee jatkuvasti.
Osa radioaktiivisesta materiaalista on lisäksi sellaista, että kemiallisesti elimistössä se on yhtä vaarallista kuin sen sisältämä radioaktiivisuus.
Siitä huolimatta nuo jätteet voi turvallisesti sijoittaa riittävän syvälle peruskallioon. Riittävän hyvin kapseloituna ja vaikka keraamiseen materiaaliin kapseloituna ne säilyvät siellä hyvinkin vaikka miljoona vuotta minkä jälkeen niiden radioaktiivisuus ei ole enää vaarallista.
Luolassa syntyvä säteily ei pääse maan pinnalle vaan pysähtyy peruskallioon. Täten pelottelu sillä, että lluuolan lähellä olevat ihmiset tai eläimet saisivat säteilyä ei pidä paikkaansa. Luolan voisi aivan hyvin sijoittaa vaikka Helsingin alle. On aivan samantekevää minne se sijoitetaan asutuksen kannalta, luolan geologinen stabilisuus on määräävä tekijä.
Keraamsesta materiaalista mahdollisesti aikanaan pohjaveteen liukeneva määrä on niin vähäinen, että sekään ei tule aiheuttamaan vaarallisia määriä päästöjä maan pinnalle.
Jos sitten tulee sellainen "maailmanloppu" missä pruskallio hajoaa täydellisesti esimerkiksi asteroidin törmätessä paikkaan niin radioaktiivisuus loppusijoituspaikassa lienee pienin harmi ihmisille asiassa.
Kunnes auringonsäteily saadaan suoraan riittävän edullisesti muutettua sähköksi ja ylijäämäsähkö jalostettua vetytalouden tai muiden uusien teknologioiden kautta hyödynnettävään muotoon silloin kun auringonsäteilyä ei ole käytettävissä on ydinvoima Suomessa ilmaston ja ympäristön kannalta paras ratkaisu seuraaviksi vuosikymmeniksi.
Häpeääkö Satu Hassi mahdollisesti omaa ydinvoimakantaansa? Onko se joskus muuttunut?
Satu muistaaksen perustelee ydinvoiman vastustamista taloudellisilla syillä, ei teknisillä. Eli se siitä asiasta.
Olisi kiinnostavaa kuulla näistä jälleen vähän tarkemmin.
Olen myös haistavinan Vihreissä vanhaa periatteellista tekniikanvastaisuudella ratsastamista ja pelon hyödyntämistä. Kauheista 'atomeista' saa helposti tyhmää kansaa pelottavia tarinoita, kuten kaikesta mistä ihminen ei ymmärrä.
Silti en usko Kepuleiden ja kapitalistien kähmintään: ne vähintäänkin tunaroi ahneuksissaan hyvänkin idean. Oli se sitten rakantaminen tai rakentamatta jättäminen ja kansa maksaa.
Ydinvoima on sinällään parempi vaihtoehto vaikkapa kivihiilen tai öljyn polttoon verrattuna, mutta eikö Pekkarinen ollut ainakin ennen uusiutuvan energian kannattaja. En oikein kyllä sulata että ihmisille syötetään julkisesti sitä ja toimitaan sitten toisin. Punamedian höykytys ei vienyt keskustalta luottamusta, mutta tämmöinen temppuilu on kyllä arvelluttavaa. Miten suomen muka voi ikinä kannattaa viedä ydinsähköä vaikkapa Venäjälle kun heillä on raaka-ainetta omastakin takaa? Energian omavaraisuutta kannatan kyllä, mutta suomen ydinsähkön vieminen ulkomaille on valitettavasti kokoomuslaisten höyryilyä. Yhtä ydinvoimalaa kannatan omavaraisuuden nimissä, kahta en taloudellisten tappioiden estämiseksi.
Satu Hassin tulee katsoa peiliin ennenkuin lähtee mollaamaan muita poliitikkoja. Hän ei ole itse mitenkään heitä parempi.
Hän on lisäksi huono häviäjä.
Jos stalinismi olisi aikanaan päässyt Suomessa vallalle hän olisi eliminoinut toisinajattelijat "kansanvihollisina". Ihmiset jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan ovat hänestä edelleen "kansanvihollisia". Omasta mielestään Satu ja "vihreät" ovat aina oikeassa (samoin kuin stalinistit aikoinaan kuvittelivat olevansa oikeassa).
Jos Satu ja "vihreät" pääsevät valtaan he käyttävät sitä ja omivat sen kuin Stalin aikanaan.
Tosi Hassuttelua:
Tuulisähkön tuottajahinta Tanskassa on kipurajalla 135 € / MWh. Tuulisella säällä myytävä Ruotsiin spot hintaan koska hiilipannuja ei voi pysäytellä viikkoa paria lyhyemmäksi aikaa, pitää olla välitön valmius tehonnostoon tuulen tyyntyessä. Tanskalla ja Suomella ei ole Ruotsia vastaavia vedensännöstelyaltaita.
Suomessa olosuhteista johtuen ainakin 200 € / MWh Kun tuo siirretään kotitaloussähköön saadaan noin viisinkertainen - 35 senttiä/kWh. Fortum myy tänään 7.1 senttiä / kWh.
No mepin palkkatasolla se ei tunnu missään.
Antoniuksen tuulisähkövertailu yllä tulisi saattaa kaikissa päivälehdissä ja muissa tiedotusvälineissä kansan tietoon, Tosiasioihin perustuva valistus on todella harvinaista tiedotusvälineissä ja se leimataan heti voimayhtiöiden lobbaukseksi. Nyt tavallinen kansa ja varsinkin naisväki suhtautuu asiaan puhtaan emotionaalisesti ilman todellista ymmärrystä koska "vihreiden" lobbaus ja asiaton pelottelu on saanut ylivallan (ainakin palstamillimetreissä) tiedotusvälineistä.
Pekkarinen sentään on isänmaallinen ja ajaa suomalaisten asiaa toisin kuin Hassi.
Voi vittu mita ruikutusta. Pekkarinen on the King ja teista viherfascisteista ei ole mihinkaan. Senkin kaupunkihomot (oras) !
#81. Isänmaallisuudesta ei voi puhua, jos Suomesta tehdään taas voimalayhtiöiden koekenttä uusien prototyyppien testausta varten, ja turvallisuusriskit kantaa Suomen kansa. Olkiluoto 3 ei sittenkään ollut tarpeeksi hyvä opetus.
Islannin tuhkapilvi osoitti sen, että tässä globaalissa maailmassa riippumattomuus on harhaa, luonnonvoimat kuten vulkaaniset tuhkapilvet eivät piittaa valtioiden rajoista, kuten eivät myöskään ydinvoimalaonnettomuuden laskeumat (Tsernobyl). Miksi ei siis voisi jatkaa sähkön ostamista Venäjältä siihen saakka, kunnes jossain on saatu kokemusta
meille tarjottujen voimaloiden toiminnasta käytännössä ja myös hinta-arvion paikkansapitävyydestä?
Vihapuhetta?
Jos tuo sanottaisiin turvapaikkaturisteista, niin rasistikortti heiluisi.
#80 Martti Tiuri
Kirjoittaa aiheesta tp hesarissa - Ylessä tuuliyllylobbaus peittää ja värittää kaiken. Jopa uutistelnlukijan mimiikka hyväilee kuulijaa kun aiheena on Hassin tai "energiavastaava" Myllyviidan siteeraaminen.
#81 Miten aiot estää OL3n valmistumisen? Voi olla hieman hankala homma.
OL3 on monessa suhteessa samanlainen projekti kuin LO1 aikanaan - proto jonka antamaa tietotaitoa on hyödynnetty hyvällä menestyksellä LO2ssa. Samoin venäläiset rakentajat veivät arvokasta läntistä osaamista ja ovat korjanneet satoja ysityskohtia rakenteissa, turvallisuudessa ja ajettavuudessa jo sinänsä perusperiaatteeltaan turvallisessa tyypissä.
Vai onko ollut valittamista??
Suuri panostus voimalaan haukkuu hintansa 10 - 20 vuodessa ja on senjälkeen omistajilleen kultakaivos 20-30 vuotta 50€/MWh hintaisella tuotteellaan. Tuulisähkön kanssa kilpaillessa kaikki y-energiaan liittyvät asiat voidaan hoitaa viimeisen päälle oikein ja ympäristöä vaarantamatta. Joten kiukku ja katkeruus "suurpääoman" voitoista asettuu omaan kategoriaansa.
Sitäpaitsi vastaava teho tuulimyllyillä vaatii moninkertaisen sijoituksen "suurpääomalta" ja "riistokapitalistilta". Sijoituksen pelkillä koroilla voisi ostaa kaiken sähkön Venäjältä - tp. hinta alle 20€/MWh.
Siellä vanhat tshernotyypin pommitehtaat joudutaan sulkemaan - toivottavasti muutamaa tuntia ennen kuin taas posahtaa. Raha kelpaa - ovathan ne silläkin hinnalla timanttikaivoksia heille. Kun jätetään huollot väliin ja unohdetaan pikku vuodot niin sähkön omakustannushinta jää sentteihin. STUKin toimesta on jotain rotia lienee saatu aikaan.
Joten - jos aiot räjäyttää suomalaisen ydinvoimalan niin mietippä hiukan - venäläinen räjähtää ilman apuasi ja saastepilvi on niskassasi.
Pekkarinen on ihan perusvihreä. Heti hallituksessa ilman periaatteita kun vain voi.
Ydinvoima on edelleenkin ainoa toimiva päästötön energiamuoto jolla saadaan tuotettua riittävä määrä energiaa järkevällä kustannuksella.
Hassi haluaisi mieluiten Suomeen virhepiiperöiden tuulivoimaa, jonka suuri osa ei näy sähkölaskussa vaan nousevissa veroissa! Ilman jättimäisiä verotukia ei tuulivoima tai "uusiutuva" energia menisi kaupaksi, koska hinta on aivan järjetön !
Edelleenkin tuulivoiman rakentaminen käy kalliiksi veronmaksajan kukkarolle.
Halvan energian puolesta Pekkarinen teki ainoa oikean ratkaisun = lisää ydinvoimaa riittävästi.
Kommenttini 24.4.2010 22.18, jossa osoitin virheitä tekstistäsi, odottaa näköjään edelleen arviointia. Oletan, että kyseessä on vain unohdus.
"Ehkä tässä on selitys sille, että Ruotsi rakentaa massiivisesti tuulivoimaa ja muuta uusiutuvaa energiaa. Viime vuonna tuulivoimaa nousi 500 megawattia, tänä vuonna vielä enemmän. Suomesta taas ollaan tekemässä ydinsähkön viejää ja Euroopan ydinjätteiden hautausmaata."
Satu Hassi unohtaa, että Ruotsi tuottaa tällä hetkellä 52 % sähköstään ydinvoimalla. Se on itse asiassa lisännyt rajusti ydinvoimakapasiteettiaan vuodesta 1980 lähtien huolimatta siitä, että Ruotsin piti ajaa ydinvoimalat alas vuoteen 2010 mennessä!
Suomi taas tuottaa ainoastaan 26 % sähköstään (omalla) ydinvoimalla.
Joten viherpipertäjien on turha yrittää esittää Suomea jonkinlaisena ydinvoiman edelläkävijänä ydinsähkön käyttäjänä.
Se on Ranska, joka tuottaa 78 % sähköstään ydinvoimalla.
Miksi pyörsitte päätöksenne?
Tsoukki-Mauri: ei se ollutkaan tsoukki, siksi muutin oikeasti mieltäni ydinmyllyjen määrästä:
- Vastuu ilmastokysymyksen hoidosta.
- Talven pakkaspäivät.
- Suomi nousee lamasta kun yritykset saavat halvempaa sähköä Mankala -sopimuksella.
- Minulla on tiedossa merkittäviä investointeja, jotka ovat veitsen terällä.
- Ihmiskunnan paras ratkaisu - Onkaloa voi laajentaa muidenkin EU-maiden ydinjätteille.
--
Pekkarinen vastasi lukijoille. AL 24.04.2010 - 14:28
Miksi pyörsitte päätöksenne ja esititte lupaa kahdelle ydinvoimalalle, vaikka olitte aiemmin puhunut esittävänne lupia korkeintaan yhdelle ydinvoimalalle, jos sillekään?
Ratkaisu perustuu hallituksen ilmasto- ja energiastrategian arviointeihin. Alkuperäisten laskelmien pohjalta arvelin, että ehkä yksi voimala voisi riittää 2020-luvulle tultaessa. Päätöksen vaikutti kolme tärkeää asiaa.
1) Ensimmäinen on se, että kävi ilmi, että meillä on mahdollisuus ottaa vielä vahvempi vastuu ilmastokysymyksen hoitamisesta.
2) Toinen asia on, että yhdellä ydinvoimalaitoksella me sinänsä voisimme tuottaa sähköä niin paljon kuin me vuodessa tarvitsemme. Tehot kuitenkin ratkaisevat, eli se, kuinka paljon kapasiteetti pystyy tarjoamaan sähköä, kun sitä kysytään eniten talven pakkaspäivien aikana. Yksi ei olisi riittänyt talven pakkasviikkojen aikana. Tähän liittyy myös omavaraisuuden nostaminen, eli tuonnin korvaaminen.
3) Kolmas asia on elinkeinoelämän laman pohjalta nostaminen. Minulla on tiedossa merkittäviä investointeja, jotka ovat veitsen terällä. Teollisuus reagoi vahvasti, joten usko siihen, että Suomeen kannattaa investoida, vaikutti.
_
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/miksi-pyorsitte-paatoksenne-pekk...
Nyt kyllä "pata kattilaa soimaa", tai sitten Satu on jo itse unohtanut käyttämänsä IPCC:n huijari/fantasia-raportit viime syksyltä!
Olen samaa mieltä Sadun kanssa siitä että mielestäni erityisesti Pekkarinen on pelannut pelinsä niin että tuli sitten ydinvoima tai metsä-risupaketti niin kyllä tukirahat menevät muualle kuin kotimaan maaniviljelijöille . nykykäytännön mukaan myydessään risut maanviljelijä saa noin 3 euroa /hehtaari.
Eli tämä sataa niille joilla on hallussa korjuu ketju ja jotka voivat ostaa suuria määriä puuta. He ne tuet korjaavat. He ostavat bioraaka aineen jo nyt tukien avulla tutkimusten mukaan negatiiviseen hintaan. ja maajussille ei jää käytännössä mitään. he saavat noin 3 €/hehtaari b ioenergiasta kun sitä on enimmillään jopa 75 % korjatun kuusen maksetusta runko m3 määrästä.
Tätä metsäteollisuuden kartellimaista ostoketjua, minkä kilpailuoikeus on todennut ja tuominnut viimeiksi viime syksynä, koska se toimii kilpailulain vastaisesti , olivat murtamassa bioenergia laitokset .mm Jyväskylän energia. JE antoi aktiivisen tukensa ensimmäisen uuden vesikuljetuksiin perustuvan logistisen ketjun rakentamiseen Keitele Päijänne alueelle. Tämän Pekkarinen on onnistunut viivästyttämään toistaiseksi.
Keitele Päijänne alueella esim. JE olisi voinut olla suuri ostaja ja jopa myydä ostossa hankkimansa runkopuun puunjalostukseen. Energiayhtiöitten määrät ovat suuri useita miljoonia m3 vuodessa mitä voimalat tarvitsevat ja voivat käyttää bio poltto-ainetta ,. Näillä määrillä ja uusilla VTT:n tutkimilla laiva innovaatioilla he olisivat muuttaneet ostomalleja koko hankintaketjussa.
He olisivat vain ilmoittaneet myyjille mihin Keitele Päijänne alueen satamaan he ostavat tuotteet, josta sitten laiva olisi käynyt hakkeen hakemassa alle kuorma auto kuljetushintojen . Samalla mallilla olisi alkanut toimia sitten myös Saimaan alueen energiayhtiöt. He olisivat muuttaneet uuden logistiikan avulla asemansa metsäteollisuuden tuotteiden ostajista myyjiksi koska olisivat kyenneet maksamaan paremman hinnan risuista kuin metsäteollisuus, halvemman uuden logistiikan ansioista.
Pekkarinen , Puunjalosteollisuus ja valtion virkamiehet ovat kuitenkin kyenneet tämän vesilogistiikkahankeen torjumaan, mutta vain toistaiseksi mm olemalla niin eteviä (ainoita euroopassa /maailmassa) jotka pystyivät hallitukselle lobbaamaan, että kuorma auto liikenne on halvempaa kuin vesitiekuljetukset. Tällä voitiin pitää metsäteollisuuden hankintaketju ainoana toimivana ketjuna ja uuutta kilpailua ei vielä ainakaan syntynyt joten nykyistä puunhankintaketjua ja sen kehittämistä yksinomaan kuórma auto liikenteen pohjalta voi hyödyntää ilman kilpailua olemassa olevat toimijat = Metsäteollisuus.
Petyin kyllä Pekkariseen, yleensä suorapuheinen mies ja johdonmukainenkin - yleensä. Mitä ydinvoimaloihinn tulee, tuulivoiman vastustajat ovat väittäneet tuulimyllyjä rumiksi. Voiko rumempaa olla kuin muutaman hehtaarin kokoinen ydinvoimala. Tuulivoimapuisto vastaa sen rinnalla kukkakimppua. Muutenkin luonnotonta ja lyhytjänteistä koko ydinvoimatouhotus. Niin helppohan se on hyväksyä, kun ei vain tule naapuriin.
Anni Sinnemäni huumoria Pyllykirjassa http://www.pyllykirja.fi myös Mauri Pekkarisen tukka hyvin.
(Kokeillaan uudestaa, tällä kertaa ilman linkkejä alkuperäisiin uutisiin. Varmaan niiden syystä jäänyt arvioimatta tämä viesti.)
Älähän kirjoita väärin. Nolla oli tsoukki, ei yksi.
Älähän kirjoita väärin. Nolla tai yksi eivät olleet samaan aikaan kahden kanssa. Puhe nollasta oli syyskuussa 2009 eli ennen puhetta yhdestä. Puhe yhdestä oli marraskuussa 2009 eli ennen kuin kahdesta. Pyyntö virkamiehille valmistella kahta tuli tammi-helmikuussa 2010.
Pekkariselta ei ole siis tullut kahta eri viestiä yhtäaikaa.
Mitä jännää on tapahtunut noiden ajankohtien välissä? Nollan jälkeen tuli Työ- ja elinkeinoministeriön selvitys, jolloin puhe muuttui yhdeksi. Sen jälkeen oli mm. joulukuussa Kööpenhaminan epäonnistunut ilmastokokous. Tammi-helmikuun vaihteessa hän sitten antoi virkamiehille pyynnön valmistella kahta.
"Tämä nykyinen vihreiden sukupolvi kun on vielä niitä 70-luvun taistolaisia, Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen kasvatteja ym. aatteellisia kommunisteja."
Tuo se oli hassillakin syynä siihen, että hän lähetteli vielä, eräästä ei-silloisen neuvostoliiton mielisestä maasta, vaalien tuloksen selvittyä täysin päinvastaista ja valheellista tietoa Moskovan kautta suomalaisiin tiedotusvälineisiin. Olin paikalla, tiedän tuon.
Täälläkö(?) joku jo sen osuvasti sanoi. "Taistolaisuus on kuin aids, siitä ei parane koskaan".
.
.

Kommentoi 103 kommenttia