*

Satu Hassin politiikkablogi Ajatuksia ja havaintoja politiikasta

Ylikansallinen veronkiertäjä syö pöydästäsi

Vaalien alla osa puolueista kilpailee menoleikkauslistoilla. Sen sijaan ylikansallinen veronkierto loistaa poissaolollaan talouspoliittisesta keskustelusta. 

Ylikansallinen veronkierto ei ole mitään pähkinöitä, sen hinta Suomen valtiolle voi olla suuruusluokkaa 10 miljardia, vuodessa. Vaje, jonka umpeen kuromisesta nyt puhutaan, on kuusi miljardia.

EU-komissio on arvioinut että veronkierto ja niin sanottu aggressiivinen verosuunnittelu vähentävät EU-maiden verotuloja noin 1000 miljardia euroa vuodessa. Suomalaisia on prosentti EU-kansalaisista. Jos osuutemme 1000 miljardin verotulomenetyksestä on prosentti, se tekee 10 miljardia, noin 2000 euroa kansalaista kohti.

Ei ole yhtä taikasauvaa jonka heilautuksella ylikansallisen veronkierron saisi loppumaan. Se vaatii kansainvälistä yhteistyötä. Mutta jotta tämä yhteistyö syntyisi, riittävän monen maan hallituksen pitää aktiivisesti ajaa ylikansallisen veronkierron suitsimista. Se, mikä on Suomen tulevan hallituksen linja tulevina vuosina, ratkaistaan eduskuntavaaleissamme.

Ylikansallisen veronkierron kasvoiksi ovat Suomessa asettuneet Onvest-konsernin pääomistaja Maarit Toivanen-Koivisto, joka viime joulukuussa kertoi muuttavansa perheineen Portugaliin printöveron takia, ja Karl Fazer, joka maaliskuussa kertoi harkitsevansa samaa.

Isoin aukko verotuloihin tulee suuryritysten "verosuunnittelusta". Toissa vuonna Suomen suuryritykset maksoivat liikevoitostaan yhteisöveroja alle 7 %. Pienet ja keskisuuret yritykset maksoivat selvästi enemmän, 21-24 % vuosina 2009-2013. Näin kertoi Helsingin Sanomat 7.2.2015. http://www.hs.fi/talous/a1423205249829

Viime vuoden alusta Suomen yhteisöveroa alennettiin 4,5 prosenttiyksikköä. Sitä perusteltiin lupauksella, että kerrannaisvaikutusten kautta valtio pääsisi omilleen. Tosiasiassa yhteisöveron tulot vain alenivat melkein 800 miljoonaa euroa, eikä työllisyyskään parantunut.

Esimerkiksi Osmo Soininvaara on kysellyt, loppuuko yritysvero kohta kokonaan.
http://www.soininvaara.fi/2014/07/11/yritysvero-loppuu-kokonaan/

Isot monikansalliset yritykset voivat käytännössä päättää paljonko maksavat veroa. Ne voivat käyttää hyväkseen eri maiden verojärjestelmien välisiä eroja. Hiljattain jopa Korkein oikeus totesi, että yritykset saavat sisäisillä lainajärjestelyillä kirjata voittojaan sinne minne haluavat. Selkokielellä tämä tarkoittaa että monikansallisille yrityksille verojen maksu on vapaaehtoista. Google, Facebook, Amazon ja Starbucks ovat kansainvälisesti kuuluisia taitavina "verosuunnittelijoina", mutta myös suomalaiset suuryritykset osaavat sen.

Hallitukset käyvät "kilpajuoksua pohjalle". Syy siihen, että Suomi alensi viime vuoden alusta yhteisöveroa 24,5 %:sta 20 %:iin, oli se että Ruotsi oli alentanut omaansa. Nyt Ruotsi suunnittelee seuraavaa yhteisöveron alentamisaskelta. EU-maista ainakin Hollanti, Belgia, Irlanti ja Luxemburg houkuttelevat yrityksiä erityisen alhaisilla veroilla.

Jos tätä kierrettä ei saada katkaistua, valittavana on kolme vaihtoehtoa. Joko jatkamme koulutuksen, sosiaaliturvan, lasten ja vanhusten hoivan ynnä muiden yhteiskunnan palvelujen leikkaamista, tai korotamme niitä veroja, joita maksavat tavalliset ihmiset, tai sitten yhdistämme näitä molempia.

Entä miten ylikansallista veronkiertoa voisi saada suitsittua? Ainakin nämä asiat on mahdollista ethdä:

Ensinnäkin veroviranomaisten automaattisen tietovaihdon avulla voidaan varmistaa tiedonkulku eri maiden verottajien välillä. EU-komissio kaavailee myös EU-tasolle järjestelmää, joka muistuttaa Suomen henkilö- ja yritystunnuksia. Se helpottaisi verovelvollisten yksilöintiä maiden rajoista riippumatta, sen perusteella voisi nopeasti tarkistaa, onko verovelvoitteet hoidettu.

Toiseksi EU-mailla on nyt sopimuksia, joilla pyritään estämään kaksinkertainen verotus, eli se kahdessa maassa peritään vero samasta asiasta. Näitä sopimuksia pitää täydentää siten, että estetään "kaksinkertaiseen verottamatta jättäminen", jota monet yritykset nykyisin harjoittavat tytäryhtiöidensä avulla.

Kolmanneksi tarvitaan yhtenäinen eurooppalainen yhtiöveropohja. Se ei tarkoita samaa veroprosenttia kaikissamaissa, vaan yhtenäistä veron laskentatapaa. Tämä ratkaisisi nykyisen verokikkailun yrityksen ja sen tytäryhtiöiden välisillä siirtohinnoilla. 

Neljänneksi veroparatiiseista tulisi laatia selkeä musta lista. Tällöin valtio ja kunnat eivät voisi ostaa tuotteita tai palveluja - esimerkiksi terveyspalveluita tai vanhusten hoivapalveluja - veroparatiiseista käsin toimivilta firmoilta. Mustan listan avulla EU ja sen jäsenvaltiot voisivat myös puuttua veroparatiiseja hyödyntävien pankkien toimintaan.

Viidenneksi tarvitaan enemmän julkisuutta ja avoimuutta. Isot ylikansalliset yritykset tulisi velvoittaa raportoimaan maittain liikevaihtonsa ja siihen maahan maksetut verot. Nyt tämä velvollisuus on vain luonnonvaroja hyödyntävillä yhtiöillä, kuten kaivos- ja öljy-yhtiöillä sekä metsäalan pörssiyhtiöillä. Raportointi paljastaisi esimerkiksi pöytälaatikkoyritykset, joilla on muka valtava liikevaihto jossain maassa, mutta vain yksi työntekijä.

Ylikansallinen veronkierto on ongelma muuallakin kuin Euroopassa. Obama on lupaillut uusia toimia, samoin Britannian konservatiivipuoluetta edustava valtiovarainministeri. Kehittyneiden teollisuusmaiden järjestö OECD on luvannut esittää tänä vuonna suosituksia asiasta.

Rikkaimpien ihmisten ja suurimpien yritysten veronkierto on yksi, joskaan ei ainoa syy siihen, että tulo- ja varallisuuserot kasvavat. Äskettäin Britanniassa toimiva hyväntekeväisyysjärjestö Oxfam uutisoi, että maailman 80 rikkainta omistaa jo yhtä paljon kuin ihmiskunnan köyhempi puolikas ja että ensi vuonna ihmisten rikkain prosentti tulee omistamaan yhtä paljon kuin koko muu ihmiskunta yhteensä.
http://fivethirtyeight.com/datalab/meet-the-80-people-who-are-as-rich-as...
https://www.oxfam.org/en/pressroom/pressreleases/2015-01-19/richest-1-wi...


Ei tällainen voi eikä saa jatkua. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi

Janne hyvä, sitä pahempi on "verohelvetti" tavallisille ihmisille, mitä vähemmän isot firmat maksavat veroja.

Jouni Nordman

Eli onko vihreiden mielestä verotus oikeus vai velvollisuus, sillä vero varojen määrä ei ole koskaan ratkaiseva, sillä hallinto kyllä käyttää rajattomasti verovaroja. Josta kuulemani STM:än esimerkki on huippua, jossa parikymmentä ihmistä oli paikanpäällä ja virtuaalisesti osallistujia oli yli 50, eli selitä millä tällaisella h ovilla saadaan mitään ongelmia ratkaistua, joka Taita olla mallina opetus, kulttuuri ja sosiaali ja terveys ministeriössä. Tällainen toiminta on itsestäni juuri niitä syitä miksi nämä ministeriöt loistavat tehottomuudella, joiden tehostamisella on vaikutusta koko hallinnon aloihin.

Eli veroja hankkia pitää kerätä sen verran kun on tarvetta, sekä veronmaksajilla on täysi oikeus saada vastinetta hyvänä laatuna, eikä tälläisen jahkailuna jota nämä kyseiset ministeriöt toteuttaa.

Käyttäjän PekkadeGroot kuva
Pekka de Groot

Anekdootit ovat mahdottoman huono tapa todistaa mitään yksittäistapausta enempää virkamiesten asemasta, työtavoista, heidän tehokkuudestaan ja yleensä julkisesta sektorista. Tässäkin esimerkissä usein tehokkuuden esimerkkinä käytetyt teknologian tarjoamat mahdollisuudet etäpalaveerauksesta on käännetty negatiiviseksi.

Tässä vähän faktaa asiasta: http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_vahiten_valtion_...

Allekirjoitan täysin Satu Hassin tavoitteet ja ihmettelen suuresti, miksi täällä oletettavasti tavalliset veronmaksajat ovat niin innoissaan suurten yritysten saamasta kilpailuedusta ja velvollisuuksien välttämisestä, varsinkin kun uhkana on oman verorasituksen kasvaminen tai yhteiskuntarakenteiden romuttaminen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Kerrankin Hassi on oikealla asialla. Käsittämätöntä että jotkut veronmaksajat puolustavat nykykäytäntöä jossa veronkierto on joillekin sallittu.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Sähkövero on noussut Suomessa 255 % vuodesta 2010 lähtien jostain syystä jota nyt piilotellaan ilmastonsuojelu syystä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Varmaankin ainoastaan kotitalouksien sähkövero? Nythän kotitaloudet maksavat 2.36 c/kWh ja teollisuus 0.70 c/kWh (alv 0%).

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Mitenkäs VER:in, Ilmarisen ja Varman miljardisijoitukset veroparatiiseihin?

http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2014/numero-4...

Turhan lässytystä, kun samaa intti Jutta mutta mitään ei tehty. Kansa haluaa muutoksia järkevillä tavoilla ja samaa höpinäpolitiikkaa ei haluta enää.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kansallinen verottaja syö pöydästäni.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Kansallinen verottaja syö pöydästäni."

Ruotsissa verosuunnittelu on kielletty, Suomessa sallittu. Ruotsin järkevää talouspolitiikkaa olisi hyvä matkia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Verosuunnittelu on sallittua joka maassa. Se on hyvin laaja käsite ja pitää sisällään monenlaista suunnittelua alkaen investointien ajoituksesta, poistoaikatauluista, varastojen arvostuksesta j.n.e. Mikään maa ei voi kieltää omien verolakiensa puitteissa tehtyä suunnittelua.

Ruotsissa toimii myös enemmän ylikansallisia suuryrityksiä kuin Suomessa ja myös ne suunnittelevat muun muassa siirtohintapolitiikkansa mukaisesti maakohtaisen tuloksen näyttämistä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #23

"Verosuunnittelu on sallittua joka maassa."

Ruotsissa tämä on kiellettyä ja tarkoittaa veronmaksuvelvollisuutta Ruotsissa tehdystä liikevoitosta. Ylikansalliset yhtiöt käyttävät tytäryhtiöidensä avulla siirtohinnoittelua ja ylikorkoja veronmaksun kiertämiseksi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #25

Ei ole kiellettyä!

Veronkierto on kiellettyä, mutta se ei ole sama asia kuin verosuunnittelu.

Ruotsissa toimivat monikansalliset yritykset harjoittavat siirtohinnoittelua niin kuin kaikissa maissa tehdään.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Ainakin EU-byrokratia ja euro syövät Sinunkin pöydästäsi. Siitä on näyttöä.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Ja se tapaus "Hautala/ovigate"...
Ja tapaus "Niinistö/muutto-autogate"...

Kansallinen veronkiertäjä syö pöydästäsi...

ulf fallenius

Niin kauan kuin veroja niin veronkierto jatkuu,ihan turha aihe keskustella.

Käyttäjän PekkadeGroot kuva
Pekka de Groot

Niin kauan kuin on omaisuutta on rikollisuutta, ihan turha aihe keskustella...

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi

Aste-erot ovat aika isoja. Minusta esimerkiksi todella tervetullutta kehitysyhteistyötä on se, että Suomi lähettää Afrikan maihin verohallinnon asiantuntijoita neuvomaan, miten veronkanto saadaan toimimaan.

ulf fallenius

Suomessahan demarit sitä mieltä että meidän verotus ei toimi vaan keksivät aina miljardi tolkulla vajetta.Tosin Urpilaisen määräämä verotutkinta ryhmä ei suuria aikaansaannoksia saanut aikaiseksi tietoja löytyy vero.fi sivustoista.

Käyttäjän SakariOksanen kuva
Sakari Oksanen

Miten tuo matikka tässä oikein menee? Sanot Satu, että "Ylikansallinen veronkierto ei ole mitään pähkinöitä, sen hinta Suomen valtiolle voi olla suuruusluokkaa 10 miljardia, vuodessa." Jos yhteisöverokanta on 20% verotettavasta voitosta, eikö tuosta seuraa, että "piilossa", so. veronkierron alla on 10 miljardia/20%= 50 miljardin verotettavat voitot. Jos nyt ajattelemme, että 8% on tyypillinen voittoprosentti liikevaihdosta, ehdotat siis, että "piilossa" on 50 miljardia/8%= 625 miljardin liikevaihto. Politiikassa pitkään olleena osaat varmaan suhteuttaa nämä numerot vaikka Suomen valtion budjettiin. Väität siis, että suomalaiset yritykset ovat piilottaneet liikevaihtoa, jonka määrä on 11-12 kertainen Suomen valtion budjetin loppusummaan. Kuinka tämä voisi mitenkään olla mahdollista. Missä teen virheen, enkö osaa laskea? Miksi väitteesi 10 miljardin menetetystä verotulosta tuntuu aivan ufoilulta?

Toimituksen poiminnat