Satu Hassin politiikkablogi Ajatuksia ja havaintoja politiikasta

Raamatullinen perhekäsitys

Raamatullinen perhekäsitys on päässyt hämärtymään. Onhan kirjan tapahtumista jo jonkin verran aikaa. Kerrataan vähän.

1 Vanha testamentti

Aatami ja Eeva: rivien välistä annetaan ymmärtää, että heteroseksi heidän välillään on syntiä. Saivat lapsia, ei täsmennetä oliko heidät vihitty avioliittoon. (1Moos 2-4)

Nooa: asui samassa arkissa kolmen poikansa ja näiden kaikkien vaimojen kanssa. (1Moos 7-8)

Abram ja Sarai, myöhemmin Abraham ja Saara: saman isän lapsia. Menivät nälänhädän takia Egyptiin, Abram pelkäsi tulevansa tapetuksi hyvin kauniin vaimonsa vuoksi ja siksi käski Saraita kertomaan olevansa Abramin sisar. Farao otti Sarain vaimokseen, kunnes totuus paljastui ja molemmat karkotettiin. Samoin pariskunta menetteli jouduttuaan siirtolaiseksi Gerarin kaupunkiin. Koska Sarai ei ollut saanut lasta, hän antoi miehelleen sivuvaimoksi Hagar-orjattaren, joka synnytti Ismael-pojan. Kun Abram oli 99-vuotias, Herra teki hänen kanssaan liiton, jonka ehto on kaikkien miesten ja poikalasten ympärileikkaaminen ja antoi pariskunnalle uudet nimet, Abraham ja Saara. Abraham oli satavuotias, kun Iisak syntyi. (1Moos 12-25)

Loot: asui Sodomassa, sai vieraakseen enkeleitä. Illalla kaupungin miehet vaativat saada maata Lootin vieraiden kanssa. Loot tarjosi väkijoukolle vieraiden sijaan kahta tytärtään, jotka olivat vielä neitsyitä. Herran hävitettyä Sodoman Loot asettui tyttäriensä kanssa vuorille asumaan. Koska tarjolla ei ollut muita miehiä, tyttäret juottivat isänsä humalaan ja makasivat vuoron perään hänen kanssaan, ja tulivat molemmat raskaaksi. (1Moos 19)

Jaakob: palveli setäänsä Labania seitsemän vuotta saadakseen vaimokseen serkkunsa Raakelin, mutta tytön isä naittikin hänelle vanhemman sisaren Lean. Vietettyään Lean kanssa hääviikon Jaakob sai vaimokseen myös Raakelin. Näiden lisäksi Jaakob sai lapsia vaimojensa orjatarten Bilhan ja Silpan kanssa. (1Moos 29-30)

Mooses: Välitti lain, jonka mukaan sotilas saa ottaa vihollisjoukosta mukaansa naisen. Kun tämä on kuukauden itkenyt vanhempiaan, mies voi ottaa hänet vaimokseen. (5Moos 22:1-13) Jos mies kuolee ilman poikalasta, miehen veljen tulee ottaa leski vaimokseen ja yhtyä häneen. (5Moos 25:5)

Daavid: ensimmäinen vaimo oli kuningas Saulin tytär Mikal (1Sam18). Tultuaan kuninkaaksi otti lisää useita vaimoja ja sivuvaimoja. Rakastui heettiläisen Urian vaimoon Batsebaan ja lähetytti Urian eturintamaan jotta hänet lyötäisiin hengiltä, kuten kävikin, ja Daavid otti Batseban omakseen. Tästä Herra vihastui. Batseba synnytti Salomo-pojan. (2Sam11) Kun Daavid oli käynyt vanhaksi ja palelevaksi, hänen lämmikkeekseen haettiin kaunis nuori neitsyt, mutta kuningas ei yhtynyt häneen. (1Kun1)

Daavidin poika Amnon: raiskasi sisarpuolensa Tamarin. (2Sam13)

Salomo: seuraava kunigas, sai vaimokseen Egyptin kuninkaan tyttären. Lisäksi hänellä oli moabilaisia, ammonilaisia, edomilaisia, sidonilaisia ja heettiläisiä vaimoja, kaikkiaan seitsemänsataa kuninkaallista vaimoa ja kolmesataa sivuvaimoa. (1Kun 11)

2 Uusi testamentti

Maria ja Joosef: Maria synnytti pojan vaikka oli vasta kihloissa Joosefin kanssa. (Luuk 2) Väitetään, että Joosef ei ollut pojan oikea isä.

Jeesus: Vietti aikuisena kiertelevää elämää opetuslapsiksi kutsutun miesjoukon kanssa. (Matt, Mark, Luuk, Joh) Useissa kohdissa mainitaan (Joh 13:23, Joh 19:26, Joh 20:2, Joh 21:7) että yksi opetuslapsista oli Jeesukselle rakkain. Vielä 2000 vuotta myöhemmin kiistellään siitä, oliko kyseessä Johannes, Maria Magdaleena vai joku muu.

Hyvin selvä perhekäsitys siis.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Urpo Upi Tamminen

On se mielenkiintoista, että ateistit ovat tulleet parhaiksi Raamatun tuntijoiksi, mutta tulkinnat ovat sen toisen "hengen" tuottamia.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Miksi sitten tulkitset Raamattua, jos kerta tulkintasi on "sen toisen 'hengen' tuottamia"?

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi

Blogissa en tulkitse Raamattua, luen vain.

Urpo Upi Tamminen

Tuota ei usko edes erkkikään.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari
Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Vasemmistolaisuus ja moderni kapitalismi ovat yhtälaisia perheen sortajia. Molemmat pyrkivät omilla tahoillaan totalitarismiin. Totalitarismin ensimmäinen tavoite on erottaa ihmiset toisistaan. Tämän jälkeen voidaan rajaton ihmisten hyväksikäyttö aloittaa. Tämän tapahtumaketjun aluksi tulee kyseeseen ensin ydinperheen murskaaminen. Näin toisistaan erotetut ihmiset ovat helpompia kohteita nopean voiton tavoittelijoille olipa kyse sitten rahasta tai vallasta.

Vakaumukseni on, että heteroseksuualinen ydinperhe on valtion perusta. Se voi ilmentyä myös eri sukupolvien muodostamana ns. suurperheenä. Kuitenkin sen ydin on aina naisen ja miehen vapaaehtoinen avioliitto. Perheinstituutio on perustava asia ihmisyydelle.

Valtio joutuu lähemmäs hajaannusta, jos se alkaa hämärtää avioliiittoa. Tästä meitä Sallimus auttakoon välttämään

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Saturday Night Fever meppillä!

Mitä hämärtymiseen tulee, esim. Judith Butlerin käsitys homoliitoista ei ole päässyt Suomessa hämärtymään vaan sen ovat naistutkijat tahallaan hämärtäneet ja vääristelleet vastakohdakseen.

mikael torppa

RAAMATULLINEN PERHEKÄSITYS - MIES JA VAIMO

1.Kor.7:2 Mutta huoruuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

1.Moos.2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.

Raamattu opettaa että huoruuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä vaimonsa ja kullakin naisella aviomiehensä. Jumalan sana opettaa että avioliitossa miehestä ja vaimosta tulee yksi. He ovat puolisoita toisilleen ja tiimi jossa ei ajatella omaa parasta vaan toisen ja kun kummatkin rakastavat toisiaan totuuden mukaan ei kumpikaan nouse toisen yläpuolelle sortamaan toista.

Efe.5:22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä.

Matt.20:28 niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.

Raamattu opettaa miehen ja vaimon tasapuolista kohtelua ja rakkautta toisiaan kohtaan. Vaimojen tulee olla alamaiset omille miehilleen ja miesten tulee rakastaa vaimojaan niinkuin Kristus rakasti seurakuntaa.

Kristus ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan seurakuntaansa ja antoi itsensä alttiiksi seurakunnan edestä ja siksi miestenkin rakkauden tulee olla vaimoja kohtaan samanlaista eli ei alistavaa vaan rakkauden totuudessa palvelevaa. Jumalan sanan opetuksen mukaan eläminen ei syrji kumpaakaan puolisoa vaan kummatkin ovat tasa-arvoiset toisilleen ja täydentävät toisiaan.

Vaimon tulee rakkaudessa miestään kohtaan olla miehelleen alamainen ja miehen tulee rakkaudestaan vaimoaan kohtaan palvella vaimoa Kristuksen rakkaudella.

Kun miehet palvelevat vaimojaan Kristuksen rakkaudella he eivät koskaan sorra vaimojaan tai tee heille mitään pahaa. Vaan rakastavat heitä niin kuin omaa ruumistaan ja eivät ajattele omaa etuaan vaan puolisonsa etua sillä Kristus ei ajatellut omaa parastaan vaan seurakunnan!

Joh.15:13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.

Kristus rakasti niin seurakuntaansa että antoi henkensä sen puolesta ja samanlaisella rakkaudella miesten tulee rakastaa vaimojaan. Raamattu opettaa siis miehiä rakastamaan vaimojaan samanlailla kuin Kristus rakasti seurakuntaa. Jeesus sanoo että joka haluaa olla suurin se olkoon kaikkien palvelija.

Miesten tulee rakastaa vaimojaan niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa ja oli Jumalan seurakunnan palvelija. Miesten tulee myös palvella rakkaudessa vaimojaan pitäen heistä huolta jne.. Raamattu ei siis opeta alistamaan naista vaan rakastamaan Kristuksen rakkaudella.

RAAMATULLINEN PERHEKÄSITYS - LAPSET

Efe.6:1:Lapset, olkaat kuuliaiset teidän vanhemmillenne Herrassa; sillä se on oikein.
2. Kunnioita isääs ja äitiäs, (joka on ensimäinen käsky, jolla lupaus on,)
3. Ettäs menestyisit ja kauvan eläisit maan päällä.
4. Ja te isät, älkäät yllyttäkö lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.

Raamattu opettaa lapsia kunnioittamaan vanhempiaan sillä se on oikein ja Jumalan tahdon mukaista. Raamattu opettaa isiä kasvattamaan lapsia Herran kurissa ja nuhteessa. Tämä tarkoittaa sitä että vanhempien tulee opettaa lapsilleensa mikä on oikein ja väärin Jumalan sanan mukaan. Vanhempien tulee myös nuhdella ja ojentaa lapsia vääryyksistä jotta lapsi oppii tunnistamaan oikean ja väärän. Vanhempien tulee kasvattaa ja nuhdella mutta ei vihassa vaan rakkaudessa. Jumalan sanan mukainen kasvatus opettaa lapsia välttämään pahan joka johtaa tuhoon.

San.1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.
1:8 Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta,
1:9 sillä ne ovat ihana seppele sinun päähäsi ja käädyt sinun kaulaasi.

San.6:20 Säilytä, poikani, isäsi käsky äläkä hylkää äitisi opetusta.
6:21 Pidä ne aina sydämellesi sidottuina, kääri ne kaulasi ympärille.
6:22 Kulkiessasi ne sinua taluttakoot, maatessasi sinua vartioikoot, herätessäsi sinua puhutelkoot.
6:23 Sillä käsky on lamppu, opetus on valo, ja kurittava nuhde on elämän tie,
6:24 että varjeltuisit pahasta naisesta, vieraan vaimon liukkaasta kielestä.
6:25 Älköön sydämesi himoitko hänen kauneuttaan, älköönkä hän sinua katseillaan vangitko.
6:26. Sillä portto saattaa leivältä pois; mutta aviovaimo saattaa kauniin elämän.

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi

Siteeraamasi kohdat löytyvät Raamatusta. Niin löytyvät myös ne asiat, joita blogissani referoin.

mikael torppa

Siteeraamani kohdat kertovat Raamatullisesta perhekäsityksestä miehen ja vaimon sekä lasten suhteesta vanhempiin. Sinä et referoinut Raamatullista perhekäsitystä vaan poimit mm, kohtia joissa jotkut Raamatun henkilöt toimivat Jumalan tahdon vastaisesti kyseisissä tilanteissa.

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi Vastaus kommenttiin #24

Se Vanhasta testamentista käy selväksi (ja kerrotaan myös blogissani), että Herra ei hyväksynyt sitä, että Daavid tapatti Urian saadakseen Batseban. Mutta ei esim Lootin tarinasta löydy paheksuntaa sitä vastaan, että tämä tarjosi tyttäriään raiskattavaksi, että ulkopuolella räyhäävä joukko ei raiskaisi miesvieraita. Monivaimoisuutta ei oaheksuta, eikä myöskään sitä, että Abrahamilla on vaimona sisarpuoli. Sitä kyllä paheksutaan, kun Egyptin farao nai Saaran, mutta rangaistus tulee faraolle eikä Abrahamille, joka käski Saaraa salaamaan olevansa Abrahamin vaimo. Myöskään Jaakobin monia vaimoja ei paheksuta, ei myöskään sitä että Abraham tekee lapsen myös orjattaren kanssa. Myöskään Salomon monia vaimoja ja jalkavaimoja ei paheksuta, vaan lähinnä sitä että Salomo suhtautui liian sallivasti tämän tuhatpäisen naisjoukon omiin uskontoihin.

Raamatun perhekäsitys on niin monitulkintainen, että se on huono ohjenuora lainsäädännölle.

mikael torppa Vastaus kommenttiin #29

Raamattu ilmoittaa että se on kokonaansa totuus. Siksi se tulee tulkita kokonaisilmoituksen valossa. Tällä tarkoitan sitä että jos jossain kohdassa ei suoraan sanota jostain esim; "tuo oli väärin" niin se miksi se oli väärin ilmenee Raamatun kokonaisopetuksen valossa.

Esim;

Jumalan rakkauden laki (kymmenen käskyä jonka Jumala kirjoitti omalla sormellaan) sanoo ”älä tee huorin”.

1.Kor.7:2 Mutta huoruuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

Hebr.13:4. Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkein seassa pidettämän ja aviovuode saastatoinna; mutta huorintekiät ja salavuoteiset Jumala tuomitsee.

1.Kor.7:8 Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;
7:9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.

Huoruuden välttämiseksi tulee miehen ja naisen elää avioliitossa. Raamatun selvän ilmoituksen mukaan kaikki seksisuhteet avioliiton ulkopuolella ovat huoruutta. Raamattu siis kieltää seksin irtosuhteissa sillä kaikki seksi avioliiton ulkopuolella on huoruutta. Paavali sanoo että jolleivat naimattomat voi hillitä itseään (seksuaalisesti) niin menkööt naimisiin sillä naimisissa ollessa vältetään huoruuden synnit.

Tässä valossa Loot teki väärin ja tässä valossa Lootin tyttäret tekivät väärin sillä Loot tarjosi tyttäriään huoruuteen ja Lootin tyttäret tekivät huorin.

Se tulee myös ymmärtää että vaikka Raamattu sanoo että Loot ja Daavid olivat esimerkiksi Jumalalle mieluisia ihmisiä niin he olivat silti ihmisiä jotka myös sortuivat välillä syntiin. Vain Jeesus eli synnittömänelämän. Niitä jotka olivat Jumalalle mieluisia yhdisti kutenkin se että heillä oli halu Jumalan tahdonmukaiseen elämään ja he tekivätkin parannusta synneistään kun ymmärsivät tehneensä väärin. Tästä esimerkkinä juurikin Daavid kun hän ymmärsi tehneensä väärin otettuaan itselleen toisen miehen vaimon (Batseban).

Tulee myös ymmärtää se että me elämme nyt uuden liiton aikaa. Uudessa liitossa Jumala ei enään hyväksy moniavioisuutta tämän seuraavat kohdat selvästi ilmoittaa -

1.Kor.7:2 Mutta huoruuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

1.Kor.7:39. Vaimo on sidottu lakiin, niinkauvan kuin hänen miehensä elää; vaan kuin hänen miehensä kuollut on, niin hän on vapaa toiselle huolemaan, kelle hän tahtoo; ainoasti että se Herrassa tapahtuu.

Room.7:1. Ettekö te tiedä, rakkaat veljet, (sillä minä puhun lain taitaville) että laki vallitsee ihmistä niinkauvan kuin hän elää?
2. Sillä vaimo, joka miehen hallussa on, niinkauvan kuin mies elää, on häneen lailla sidottu, mutta jos mies kuolee, niin hän on miehen laista vapaa.
3. Sentähden jos hän toisen miehen kanssa on miehensä eläissä, niin hän huoraksi kutsutaan; mutta jos mies kuolee, niin hän on laista vapaa, ettei hän huoraksi tule, jos hän toisen miehen kanssa on.

Uuden liiton aikaan huoruuden syntien välttämiseksi miehellä tulee olla oma vaimo ja kullakin naisella aviomiehensä. Puoliso on sidottu lakiin (avioliittoon) niin kauan kuin puolisi elää. Jos hän puolison eläessä antautuu toiselle niin hän tekee huorin. Uuden liiton opetus opettaa täysin selvästi vain yhden miehen ja vaimon välistä avioliittoa. Näin siksi että tämä oli Jumalan tahto alunperinkin.

Mark. 10:7 (Jeesus) Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
10:8 Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.
10:9. Mitä siis Jumala on yhteen sovittanut, ei ihmisen pidä sitä eroittaman.

Jeesus sanoo että avioliitossa kaksi tulee yhdeksi kun Jumala liittää (sitoo) kaksi yhdeksi. Mies ja vaimo ovat yksi Jumalan edessä avioliitossa. Laki sitoo siis kaksi yhdeksi ei kolmea tai neljää.

Miksi sitten vanhassa liitossa oli moniavioisuutta?

Raamattu ei opeta moniavioisuutta vaikka Jumala salli sen vanhan liiton aikana. Uuden liiton aikana Jumala ei enään salli moniavioisuutta sillä uudessa liitossa Jumala antaa Pyhän Hengen omilleen voimaksi elää Jumalan tahdon mukaan. Uuden liiton aikaan moniavioisuus on huorin teko niinkuin edellä olevista on käynyt ilmi.

Matt.19:3 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"
19:4 Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
19:5 ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
19:6 Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
19:7 He sanoivat hänelle: "Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"
19:8 Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.

Jo maailman luomisen alusta asti on Jumala tarkoittanut miehen ja vaimon yhteen jota ei ihmisten tule erottaa. Yksiavioisuus on ollut Jumalan tahto jo maailman luomisesta.

Raamatussa Jumala ei opeta moniavioisuutta mutta vanhan testamentin aikaan monet elivät moniavioisuudessa lihansa heikkouden tähden. Se ei kuitenkaan ollut Jumalan tahto mutta Jumala salli sen koska vanhassa liitossa ihmisiltä puuttui Pyhä Henki Jumalan voimana vastustaa syntiä. Jumala oli siis armollinen niitä kohtaan jotka lihansa heikkouden tähden elivät moniavioisuudessa mutta moniavioisuus ei ollut Jumalan tahto sillä jo alussa Jumala loi miehen ja vaimon toisilleen tehden heistä yhden lihan ja tämän erottaminen on syntiä.

Apt.17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Raamatun perhekäsitys ei ole monimutkainen vaan selkeä. Se on myös ymmärretty Suomessa ja Suomen lainsäädännössä selkeästi jo satojen vuosien ajan. Miksi se tulisi nyt alkaa ymmärtämään väärin?

Lisäksi Raamatullinen perhekäsitys on ainoa oikea perhekäsitys sillä se on Luojamme antama perhekäsitys. Se ei ole mikään ihmisten mielipide siitä millainen perheen tulisi olla vaan se on Hänen ilmoitus jolla on "tekijänoikeus" niin ihmiseen kuin perheeseenkin.

Jumalattomat ihmiset ovat rakentaneet heidän sattumanvaraiseeen kehitykseen perustuvan maailmankatsomuksensa Raamatusta nousevien absoluuttisten-lakien päälle. Sillä heidän maailmankatsomuksensa "kaikki on vain sattumalta kehittynyt" ei tarjoa moraalista pohjaa esimerkiksi ihmisarvolle ja sille mikä on oikein ja mikä väärin.

Tämän vuoksi jumalattomat ihmiset ovat rakentaneet heidän jumlankieltävän maailmankatsomuksensa kuitenkin ironisesti Jumalan sanasta nousevan moraalipohjan päälle. Koska moraali ja logiikka voivat olla olemassa vain jos maailman on luonut Raamatun ilmoittama kaikkivaltias Luoja joka loi ihmisen kuvakseensa ja näin antoi ihmiselle eläimistä poiketen kyvyn ymmärtää Jumalan luomaa. Sillä Jumalan kuva tarkoittaa sitä että ihmisen ajatusten ja tekojen tulisi olla Jumalan ajatusten ja tekojen mukaisia. Vain tällöin on perusteltua luottaa ihmisen älyllisten kykyjen kuten havainnon ja järjen luotettavuuteen.

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi Vastaus kommenttiin #33

Toisin sanoen Raamattua saavat lukea vain ne, joilla on sopivat mielipiteet.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Hämärtymisestä huolimatta tuossa litaniassa näkyy kirkkaasti kahden eri sukupuolen välinen kanssakäyminen, jos se blogistilta jäi huomaamatta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Jos minä olisin Hassi, toteaisin vain että ihmisten väliset suhteet eivät kuulu valtioelimille millään tavalla.

Tekopyhille kusipäille ei voi tolkkua tski

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Tässäpä vähän vasta-argumentteja

1 Vanha testamentti

Aatami ja Eeva: rivien välistä annetaan ymmärtää, että heteroseksi heidän välillään on syntiä. Saivat lapsia, ei täsmennetä oliko heidät vihitty avioliittoon. (1Moos 2-4)

Jumala luodessaan Eevan Adamin kylkiluusta vihki heidät avioliittoon.
"Sentähden pitää miehen luopuman isästänsä ja äidistänsä, ja vaimoononsa sidottu oleman, ja he tulevat yhdeksi lihaksi."

Uusi testamentti

Maria ja Joosef: Maria synnytti pojan vaikka oli vasta kihloissa Joosefin kanssa. (Luuk 2) Väitetään, että Joosef ei ollut pojan oikea isä.

"Niin sanoi Maria enkelille:kuinka tämä tulee, sillä en minä miehestä mitään tiedä ? Ja enkeli vastasi ja sanoi hänelle:Pyhä Henki tulee sinun päälles ja Ylimmäinen voima varjoo sinun: sentähden myös se pyhä, joka sinusta syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi." (sukupuolielämä kuuluu avioliittoon)

---------------------

Jeesus: Vietti aikuisena kiertelevää elämää opetuslapsiksi kutsutun miesjoukon kanssa. (Matt, Mark, Luuk, Joh) Useissa kohdissa mainitaan (Joh 13:23, Joh 19:26, Joh 20:2, Joh 21:7) että yksi opetuslapsista oli Jeesukselle rakkain. Vielä 2000 vuotta myöhemmin kiistellään siitä, oliko kyseessä Johannes, Maria Magdaleena vai joku muu.

Jeesus kutsui miehiä opetuslapsekseen,koska heille annettiin saarnavirka Jumalan valtakunnan työn tekemiseen. Yleinen pappeus kuuluu kaikille sukupuoleen ja ikään katsomatta. Lapsen usko on esikuva.
Jeesus on minullekkin rakkain, sillä Junmala on rakkaus. Jumalallinen rakkaus on ns. agabe rakkautta, ei eros filia ja amor rakkautta. Pyhä Henki yhdistää rakkauden kautta seurakunnan.

Blogistin kanssa olen siinä mielessä samaa mieltä perhekäsityksestä, että että uskovat muodostavat Pyhän Hengen kautta yhden perheen sukupuoleen, ikään, asemaan ja ihonväriin katsomatta.

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi

Aatamin ja Eevan välinen heteroseksi: Tarina ei kirjaimellisesti sano, että heteroseksi heidän välillään olisi syntiä, mutta siinä hengessä syntiinlankeemustarinaa on opetettu. Syntiinlankeemukseenhan liittyy se että Aatami ja Eeva huomasivat olevansa alasti.
Tämä on hyvä esimerkki tarinasta, joka tarjoaa monenlaisia tulkintamahdollisuuksia.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Erityisesti ei kannata hyökätä kristittyjen kimppuun kauheina homoliittojen vastustajina. Voisi Hassi vaikka vilkaista muitten maailmanuskontojen käsityksiä avioliitosta.

Kyllä ne islam ja juutalaisuus ja hindulaisuuskinkin ovat sangen heteronormatiivisia (nykyinen muotikirosana punaviherpeippojen keskuudessa). Kaikilla kansoilla ja kaikenuskoisilla on luonnollinen ymmärrys heteroparisuhteen merkityksestä yhteiskunnan perusyksikkönä ja lasten hankkimis- ja hoivaamisympäristönä. Luonnollinen, terve ja oikea käsitys.

Tottahan joka populaatiossa esiintyy poikkeamia ja häiriöitä, mutta niitä ei yhteisötasolla tule erityisemmin edistää eikä suosia. Elämän säilymisen nimessä, ja normaalin seksuaalisuuden ja mielenterveyden ajamiseksi.

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi

Kaikkiin maailman uskontoihin vedotaan monenlaisten asioiden perustelemiseksi, esimerkiksi naisten ympärileikkaamisen. Yllä käydystä keskustelusta käy aivan selväksi, että Raamattuun vedoten voi perustella hyvin monenlaisia perhekäsityksiä. (Sitä ei muuten ole yllä kukaan maininnut, että Mooseksen laki käskee kivittämään naisen, joka ei naimisiin mennessään ole neitsyt. )

Avioliitto on yhteiskunnallinen instituutio ja sitä koskevalle lainsäädännölle on fiksumpaa etsiä perustelut muualta kuin Raamatusta - tai Koraanista, tai muiden uskontojen pyhistä kirjoista. Hyvä ohjenuora on kaikkien ihmisten yhtäläisten ihmisoikeuksien tunnustaminen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Suomen nykytilanne ei loukkaa ihmisoikeuksia.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän satuhassi kuva
Satu Hassi Vastaus kommenttiin #25

Kyllä se loukkaa niitä ihmisiä, jotka rakastavat samaa sukuouolta olevaa toista aikuista ja haluavat sitoutua tähän samalla tavalla kuin heteropari voi sitoutua toisiinsa avioliiton kautta. Se loukkaa myös näissä perheissä elävien lapsien oikeuksia.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #30

Hassi voinee esittää sen oikeustapauksen, jonka mukaan Suomen nykylainsäädäntö tässä asiassa loukkaa ihmisoikeuksia?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Urpo Upi Tamminen

Vihreillä tuntuu tuo lainsäädännön mukaan toimiminen olevan niin ja näin ja yleisesti lakia vastaan rikotaan ja kehoitetaan tottelemattomuuteen. Joku ei nyt täsmää ja tuo uskottavuutta tähän keskusteluun.

Samoin Hassin kristinuskon ymmärrys vain VT:n kirjoituksia nakkelemalla olematonta tai sitten aivan tahallista provokaatiota.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

En tosiaan ymmärrä miten se on muilta pois jos homotkin saavat mennä naimisiin. Suoraan kysymykseen "Oletko naimisissa?" voi silloin antaa suoran vastauksen: "olen" ja jättää sitten oman harkintansa varaan, haluaako juuri tuolle ihmiselle kertoa kumpaa sukupuolta puoliso on. Jonain päivänä, joskus tulevaisuudessa, asialla ei oikeasti enää ole mitään väliä kenellekään. Ketään ei kiusata eikä syrjitä sen vuoksi. Lakialoite on askel tähän suuntaan, ja se on oikea suunta.

Käyttäjän ViiviPartanen kuva
Viivi Partanen

No olipa tosiaan hieman hämärtynyt! =)

Jos koittaisit seuraavalla kerralla ottaa vaikka ihan randomilla jostakin kohdin ja kirjoittaa esimerkiksi 10 ensimmäistä sanaa ja katsottas sitte kuinka paljon raamatullinen perhekäsitys vääristyy? ;)

Toimituksen poiminnat